MENING GAL 1 Ramadhan, KEBUMI 11 Ramadhan; Berpuasa di dunia namun berbuka di ‘sana’

Hajat seorang pakcik berbuka dan berterawih hari pertama Ramadhan di masjid tak kesampaian…

“Ar wah seorang lelaki warga emas berusia 85 tahun yang menghi dap demen sia iaitu kelemahan ingatan telah keluar dari rumah anaknya untuk pergi ke masjid berbuka puasa pada petang 1 Ramadan tanpa pengetahuan ahli keluarganya.

Menantu lelakinya memaklumkan ar wah sebelum itu begitu bersemangat untuk pergi berbuka puasa di masjid dan telah pun bersiap awal. Memandangkan ketika itu baru jam 6:00 petang, maka menantunya itu meminta ar wah menunggu di perkarangan luar rumah kerana masih awal untuk ke masjid.

Seolah-olah tidak sabar menemui malaikat IZR4IL…

Setelah menantunya keluar rumah dia mendapati ar wah sudah tidak berada di halaman luar rumah sedangkan pintu pagar masih berkunci dan dia menjangkakan arwah keluar dengan caara memanjat pintu pagar.

Sehinggalah ke malam hari tersebut kelibat ar wah tidak juga kelihatan untuk pulang ke rumah dan mereka membuat lapo ran po lis untuk mengesan kehila ngan ar wah yang disangkakan sesat dalam perjalanan kerana masalah lemah ingatan.

Namun setelah 10 hari pencarian dilakukan, akhirnya keluarganya hanya menemui ma yat ar wah di dalam semak yang tidak jauh dari masjid yang ingin ditujui dalam keadaan sudah reput.

Siasatan awal mendapati ar wah berkemungkinan telah jatuh sa k1t atau tergelincir ketika melalui kawasan semak tersebut yang tebingnya agak ce run sehingga menyebabkan kema t1annya tidak disedari sesiapapun yang melalui kawasan itu.

Innal1llah1 wa inna ilaih1 rooji’uun…

Subhanallah, betapa Allah swt ingin menunjukkan kekuasaan-Nya kepada mereka yang dicintai-Nya dengan mendorong mereka untuk melakukan amal soleh sebelum kema tian menjemputnya.

Ar wah yang u zur itu begitu bersemangat untuk menunaikan ibadah puasa pada hari pertama Ramadan dan begitu teruja hadir awal dalam keadaan berwudhuk untuk berbuka puasa berjemaah di masjid dan bertarawih di sana. Namun hajatnya tidak kesampaian kerana puasanya itu rupanya berbuka di alam sana. Allahurobbi! 

Alhamdulillah, proses pengurusan jena zahnya yang dilakukan di Hospital Sungai Buloh berjalan dengan lancar dan mudah. Kami menyusun kedudukan tulang dan tengk0 raknya dalam keadaan kemas dan sempurna setelah dimandikan sebelum dika fankan.

Jena zahnya disolatkan di Masjid al-Mukarramah, Bandar Sri Damansara selepas solat Asar sebelum dikebu m1kan di Tanah Perku b0ran Islam Seksyen 9, Kota Damansara setelah 10 hari kema t1annya.

Wahai Allah, kami mohon ke hadrat-Mu agar roh Almarhum ditempatkan dalam kalangan mereka yang beriman dan beramal soleh dan ampunkanlah segala d0sa kesalahannya.

Wahai Allah, kurniakanlah kami husnul khatimah dan akhirilah kalam kami dengan kalimah Lailahaillallah. Aamiin..”

BANTULAH KAMI UNTUK MEMBANTU UMMAH!

“SPJ Malaysia membuka ruang kepada seluruh umat Islam untuk bersama terlibat dalam kegiatan fardhu kifayah ini secara berjemaah dengan cara sama ada menyumbang melalui tenaga atau sumbangan kewangan.

Bagi sumbangan untuk kit lengkap pengurusan jena zah harganya RM 150 satu set. Segala bentuk sumbangan boleh disalurkan ke akaun rasmi pertubuhan:-

PERTUBUHAN SKUAD PENGURUSAN JEN4 ZAH MALAYSIA (PPM-026-14-24012018)

CIMB: 8603-48-9285
BSN: 1410-0410-0030-6186

Semoga segala sumbangan dan amal jariah para dermawan menjadi saham akhirat dan semoga kita semua dikurniakan husnul khatimah. Aamiin. Syabas skuad!”

BERKHIDMAT SECARA BERJEMAAH DIBERKATI ALLAH SWT!

013-322 7937 / 011-28189225 / 017-3865358
(24 jam berkhidmat untuk ummah)

sumber; Skuad Pengurusan Jenazah – SPJ Malaysia

Add Comment