Cermin Kereta Pe cah Akibat Tindakan Pemotong Rumput, Tenang, Ikuti Tip Ini

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Bayangkan anda sedang memandu di sebatang jalan dan secara tiba-tiba ada batu melantun ke cerminkereta anda sehingga pe cah akibat daripada brader potong rumput kat tepi jalan tu. Apa nak buat? Restart handphone 3 kali untuk teruskan baca.

Join Group Koleksi Kata Hikmah
Kami Sokong Ustaz Ebit Lew

Jangan Panik. Berhenti Ke Tepi…

Jangan panik. Berhenti ke tepi, ambil gambar dan berjumpa dengan brader mesin rumput tu. Dapatkan nama penuh dan syarikat kontraktor brader yang membuat kerja mesin rumput itu.

Tahukah anda setiap kerja pemotongan rumput di tepi jalan mempunyai insurans?

Ini kerana pihak berkuasa tempatan MEWAJIBKAN mana-mana syarikat yang ingin masuk tender mesin rumput mesti mempunyai insurans jika berlaku kema la ngan yang tidak diingini.

Sebelum kerja pemotongan rumput boleh dijalankan, pihak syarikat hendaklah mengemukakan cover note insurans mereka kepada pihak berkuasa tempatan terlebih dahulu sebagai bukti bahawa syarikat tersebut telah dilindungi oleh pihak insurans jika berlaku kema la ngan.

Setelah dapat nama syarikat, semak dengan pihak syarikat siapa bengkel kereta panel insurans syarikat terbabit? Buat laporan po lis dalam tempoh 24 jam dan setelah selesai, bawa laporan po lis tersebut ke bengkel panel insurans syarikat tersebut untuk mendapatkan cermin baru.

Laporan po lis tersebut hendaklah menyatakan nama pemotong rumput (jika ada IC lebih baik), nama syarikat dan alamat, tarikh dan masa kejadian, dan nama jalan serta kawasan di mana kejadian berlaku.

Jadi selepas ini kalau berhadapan dengan kejadian seperti ini tenang dan jangan ma rah. Berhenti ke tepi, ambil gambar dan berjumpa dengan pekerja tersebut untuk berbincang.

Perkongsian daripada :
JumpaKatMahkamah
SeeYouinCourtSayang

MalaysianResponseTeam
MRT

Sumber: Malaysian Response Team

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *