Wanita Ini Ubahsuai Kontena Terpakai Kepada Rumah Mewah

Enam tahun yang lalu, Brenda Kelly tinggal di rumah biasa seperti ribuan orang lain di seluruh dunia. Bagaimanapun, wanita yang berusia 36 tahun dari Auckland ini berkata dia sentiasa mempunyai “semangat untuk ruang kecil”, yang berakhir dengan rekabentuk dan binaan rumahnya sendiri yang berukuran 45 meter persegi yang diperbuat daripada container terpakai pada tahun 2014.

“Saya masih ingat ketika remaja saya membaca buku harian saya dan selalu berangan-angan membina ruang kecil dan memikirkan di mana untuk meletakkan perabot,” kata Kelly seperti dipetik dari Daily Mail Australia.

“Saya akan sentiasa hidup sederhana, dan menjadikan rumah kontena saya sangat menarik.”

Sebelum itu, wanita berusia 36 tahun itu telah berhenti kerja di Bunnings Warehouse, menjual rumah teresnya dan mula merancang rumah kecil impiannya dengan membeli sebidang tanah.

“Saya jatuh cinta dengan ruang beberapa tahun sebelum ini, tetapi tidak bersedia untuk membeli,” Kelly menjelaskan.

“Apabila anda membuat reka bentuk dari ruang yang kecil, anda akan menyukai setiap inci ruang yang anda. Di rumah saya, tidak ada ruang yang tidak digunakan.”

Kelly membeli dua kontena terpakai dengan harga kira-kira NZ$ 11,000( RM31,000). Dia berkata dia akan membina sesuatu yang melalui ruangan yang ada.

Kelly berkata walaupun kontena terpakai boleh dibeli dengan murah, dia akhirnya membelanjakan kira-kira NZ$ 120,000(RM342,000) untuk keseluruhan reka bentuk dan fasilitinya.

Ini termasuk rangka, penebat, lapisan, lukisan, lantai, paip, kerja elektrik, dapur lengkap dan bilik mandi. Dia juga meletakkan tingkap kaca UPVC dan eko-ciri UPVC seperti sistem solar, persediaan kitar semula air hujan dan peralatan.

Beberapa contoh penggunaan ruang secara bijak yang ditunjukkan Kelly adalah perabot yang boleh disesuaikan – seperti sofa sudut dengan simpanan besar di bawah bantal, sofa yang menjadi katil double, serta tempat tidur yang boleh tersorok di dinding di bilik tidur kedua  adalah ciri penjimatan yang lestari.

“Saya banyak belajar dari rumah impian saya,” jelas Kelly.

“Bagi saya, rumah ini memberikan saya sejumlah manfaat , saya mampu mengurangkan bil dan segalanya kelihatan  ”

Berkenaan dengan tip untuk orang lain yang mungkin mahu mempunyai rumah kontena mereka sendiri, Kelly berkata bahawa perkara yang paling penting adalah untuk mempunyai fikiran terbuka:

“Fikirkan kotak kontena segi empat apabila ia datang kepada anda, bagaimana anda merekabentuknya di dalam fikiran anda.”

“Dapatkan perabot yang mempunyai lebih dari satu tujuan dan “tinggaalkan segala yang tidak anda gunakan dari kehidupan anda.”

“Ia juga penting untuk mengetahui bahawa sementara ini akan menjadi berpatutan, membuat rumah kontena tidak boleh dilihat sebagai murah – ia mengambil masa saya untuk memikirkannya.”

Rumah Kelly adalah bertenaga solar, penuh dengan ciri-ciri lestari dan pemakaian semula air hujan.

Sumber dari MediaHeboh via The Klasik

Add Comment