Setiap Hari Bawa Bekal Ke Kvbur. Bila Ditanya Kenapa, Jawapan Lelaki Ini Buat Ramai Sebak

Setiap orang mengimpikan pasangan yang setia, kehidupan yang bahagia dan cinta sejati, namun, realitinya tak seperti yang diimpikan. Mungkin satu dalam sejuta. Tetapi melalui apa yang diceritakan oleh Imam Masjid Seksyen 13, Shah Alam, Ustaz Muaawidz Al -Ansor Dzulkefly ternyata cinta sejati sememangnya wujud. Jom kita baca.

Selalu kita melihat kisah sweet dipaparkan di media, kisah artis itu ini lakukan sesuatu yang diimpikan oleh wanita kepada pasangannya.

Jika anda bertanya apa itu Cinta Sejati love tilljannah, saya ingin kongsikan sebuah kisah benar yang saya alami sendiri. Kisah benar ini bukanlah kisah saya, tetapi kisah cinta seorang suami di dalam gambar ini.

Sebaik sahaja kami selesai menguruskan jen4zah ahli kariah seksyen 13 di tanah perkubur4n seksyen 21 shah alam, saya segera mendapatkan pusara nenek untuk diziarahi.

Sedang mencari-cari pusara nenek, seorang abang yang kacak (masya Allah) menghampiri saya lalu menyapa “Assalamualaikum …Cari kubur siapa tu ustaz? Deretan ni kebanyakannya yang meningg4l bulan mei & april 2015.”

Mendengar kata-kata itu tadi saya agak kagum dengan lelaki tersebut. Lagak pakaiannya tidak langsung menunjukkan dia bekerja di tanah perkubur4n ini. Tidak sempat saya bertanya, lelaki ini mula membuka kisahnya.

Tiap-tiap hari pergi kvbur

Abang kacak : “Heh..ustaz tak perlu pelik, saya ke tanah perkubur4n ni hampir tiap-tiap hari, dulu KAMI tinggal di Shah Alam, tapi sebab anak dah masuk sekolah kat KL, SAYA decide pindah ke KL jugak lah untuk dekat dengan satu-satunya anak saya ni.”

Saya : “Owh ye ke. Kalau dah tinggal dekat KL, macam mane pulak abang boleh datang sini hampir tiap-tiap hari”? Dekat ku bur ni ada waris ke yang dike bumikan di sini”?

Abang kacak : “Kebetulan memang saya bekerja dekat seksyen 21 ni je..so setakat menyinggah memang tak de masalah” (sengih).

“Erm..alang2 ustaz dah tanya..saya cite sikit ye..itu pun kalau ust ada maselah”

Saya : (angguk2x)

Dia isteri pertama dan terakhir saya

Abang kacak : “Sebenarnya…ku bur yang saya ziarah ni bukan setakat waris saya ustaz…dialah pelengkap hidup saya…dialah penyeri hidup saya…senang cite dialah isteri saya yang pertama dan selama-lamanya yang terakhir untuk saya ustaz.”

“Sepanjang dia hidup dia tak pernah mengeluh bila kami hidup susah, apatah lagi meminta-minta kerana dia tahu saya belum cukup mampu untuk beli itu ini buat masa tu”.

“Sampailah satu hari, bile kami dapat tahu dia jatuh sakit, hidup kami semakin susah, bayangkanlah duit gaji habis dekat kat kos rawatan saje., belum kos lain-lain lagi, masa tu saya hampir putus mengharap tapi wife pulak yang kuatkan saya”.

“Dua tiga hari sebelum wife meningg4l, dia ada tanya satu soalan.”

Arwah isteri: “Cuba abang bagitau sayang, sebesar mana cinta abang dekat sayang?”

Abang kacak : “Cinta abang kepada sayang seluas jarak abang hidup di dunia dan sayang hidup di syurga”

Ketika itu tidak ada ungkapan melainkan hanya tangisan… Saya menjabat tangannya dan cuba menenangkannya dengan berkongsikan sebuah hadis Nabi s.a.w (boleh baca di bawah untuk rujukan)

Beliau menerima hadis tersebut dengan gembira dan meminta agar saya tuliskan kepadanya hadis tersebut untuk menjadi ingatan buatnya.

Bawa bekal, setiap hari makan tepi kubur isteri

Begitulah sebuah pertemuan singkat tetapi cukup mengajarkan kepada kita erti cinta yang abadi. Di akhirnya saya sempat bertanya kepada beliau, “abang datang sini bawak bekal ke?, Nampak macam tupperware je?”, Abang kacak itu tersenyum, katanya “waktu lunch hour, memang saya akan makan kat sini” Saya tergamam, inilah cinta sejati, inilah love tilljannah

Rujukan hadis :

“Jika kamu ingin menjadi isteriku di syurga maka jangan menikah lagi sesudah ku : kerana wanita di syurga bersama suaminya yang terakhir di dunia oleh kerana itu Allah menghar4mkan kepada isteri-isteri Nabi untuk menikah lagi sesudahnya kerana mereka adalah isteri-isteri Beliau di syurga,” H.R al-Baihaqi

Hadis ini walaupun disabdakan khusus untuk isteri2 Nabi s.a.w namun maksud yang cuba disampaikan applicable juga Untuk kita yakini dan kita hajati. Syaratnya kedua2 pasangan kejarlah syurga Allah untuk mendapat #love #tilljannah.

Sumber: Positive Parenting Via Siakapkeli.my

Add Comment