Kisah Pasangan Suami Isteri Meninggl Di Mekah. Isteri Pergi Selepas Sehari Suami Meninggl Dunia.

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Bercinta Hingga Ke Syurga : Keduanya Pergi di Bumi Makkah

Join Group Koleksi Kata Hikmah
Kami Sokong Ustaz Ebit Lew

“Makluman kepada semua, Isteri kepada Kepada jemaah yang dimaklumkan meninggl baru-baru ini, telah meninggl dunia di Jeddah”, tertera mesej ini didalam group whatsapp Pembimbing Umrah Az Zuha.

“إنا لله وإنا إليه راجعون”

Si suami meninggl dunia di Mekah 24 jam sebelum berangkat pulang ke tanah air. sehari sebelum si isteri. Jnzah suami beliau diuruskan oleh petugas Az Zuha Travel and Tours hingga selesai ditanam, manakala beliau pulang sedikit lewat daripada jadual asal berbanding jemaah lain.

Ketika mahu berangkat pulang semasa pemeriksaan di lapangan terbang, didapati suhu badannya terlalu tinggi. Maka pada ketika itu, beliau tidak dibenarkan pulang dan dimasukkan ke wad dihospital Jeddah. Berkemungkinan ditahan 2 hingga 3 hari. Beberapa jam selepas ditahan wad, giliran si isteri dijemput “bertemu” Allah mengiringi pemergian suaminya sehari sebelum itu.

Mereka pergi dalam keadaan anak-anak dan ahli keluarga menanti kepulangan mereka ke Malaysia. Paling bongsu belajar di darjah dua.

Kisah ini seperti sebuah drama. Tetapi ianya adalah kisah benar.

Dari raut wajah, kelihatan masih muda kedua-duanya yang berasal dari Negeri Melaka, Bandar Raya bersejarah ini.Itulah hakikat kematian, tidak mengira umur.

Bagi sesetengah orang, kematian itu adalah suatu yang menakutkan. Takut azab sakratul ma ut, takutkan azab siksaan kubur serta takut dan sedih meningglkan harta dan anak-anak.

Manakala bagi sesetengah orang, kemtian itu adalah kemuncak kepada kebahagiaan. Kerana hanya melalui jalan mti sahaja mereka boleh bertemu dengan Baginda Nabi SAW dan bertemu Allah SWT dialam akhirat.

Orang yang tidak takut mti disebabkan mereka tahu ke mana halatuju mereka selepas kemtian. Visi dan misi mereka jelas.

Saidina Bilal Bin Rabah seperti dinukilkan di dalam buku Tasawuf Moden Buya Hamka, disaat kemtiannya beliau berkata, “Alangkah gembiranya”.

Lalu isterinya bertanya, “Wahai suamiku, mengapa disaat sakratul ma ut engkau berkata gembira. Padahal dari tadi saya berkata ‘Aduh dukacitanya hatiku!’”.

Bilal menjawab, “Tidakkah gembira hatiku, bila aku ingat bahawa aku akan meningglkan dunia yang fana, kembali ke alam baka untuk menemui Rasulullah SAW yang ku cintai”.

Saidina Bilal gembira akan kemtian kerana beliau tahu akan hal yang akan ditemuinya selepas kemtian.

Semoga Allah mengampuni kedua-dua pasangan ini. Semoga dosa mereka diampuni oleh Allah dan diganjarkan dengan ganjaran sebaiknya.

Semoga Allah kurniakan kesabaran kepada anak-anak dan ahli keluarga mereka.

“Ya Allah kurniakanlah kemtian yang baik kepada kami”.

Faisal Mustaffa
Penyebar Inspirasi Hidup

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber: FB Faisal Mustaffa

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *