Turun 10 KG, Suami Amalkan Minum Air Lemon Halia

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Ni la air LEMON HALIA yg suami cikpooja dok amalkan secara konsisten….
Alhamdulillahh…Skrg badan dah segak.. Xde lagi gendut & gemok???? Lawas secara alami…
Mmg bagus sgt…

Join Group Koleksi Kata Hikmah
Kami Sokong Ustaz Ebit Lew

Image result for lemon halia

Bahan di perlukan 4biji lemon , 4inci halia dan Air 3liter

?Potong2 halia dan lemon(buang biji)

? Renehkan smpai air bertukar warna kekuningan…

? Siap reneh…sejukkan dan masukkan dalam botol dan simpan lam peti sejuk yea….

?cara minum mmg xde sukatan..depend pada penerimaan perut masing2…..

?Cedok air dia je isi dalam botoi na…halia ngan lemon tu tak perlu makan sekali.

Nak minum waktu bila pon boleh jika masam sila tambah madu ?Tips pemilihan lemon yg bagus, masa nak beli lemon…tekan2 kulitnya…jika kulitnya keras..itu bermakna lemon tu berkulit tebal…xsedap.. dan bila kita rebus nnt rasa dia pahit…lemon yg bagus adalah lemon yg berkulit lembut n xtebal sgt… insyaAllah berjuicy n xpahit bila kita renehkan nnt.

Suami cikpooja konsisten minum air lemon halia nie selama 3bulan lost 10kg…
(Berat asal 80kg…. konsisten 3bulan hilang 10kg…dan skrg dia maintain konsisten sbb askar ni kalau BMI lebih mmg xleh move) Janji konsisten jeh…habis je buat lagi untuk dapatkan berat badan yang ideal.

Kredit : Cik Pooja via Tular kini

7 Khasiat Utama Buah Lemon Untuk Di Amalkan Dalam Pemakanan Sihat Seharian

Ramai yang fikir bahawa buah lemon tidak memiliki apa-apa melainkan hanya digunakan untuk hidangan air di restoran atau perisa yang digemari untuk hidangan pencuci mulut. Tapi, tahukah anda bahawa khasiat utama buah lemon ini sebenarnya kaya dengan vitamin C, antioksidan dan khasiat yang tinggi untuk kesihatan?

Ya benar. Buah lemon ini kaya dengan pelbagai khasiat termasuklah mengurangkan risiko batu karang dalam buah pinggang dan bahkan juga membunuh sel kanser tidak kira samada anda mengambilnya dalam bentuk air lemon, minyak pati lemon ataupun hanya makan begitu sahaja.

Selain itu, ia juga dapat digunakan tidak hanya sekadar untuk kegunaan di dapur sahaja. Lemon juga boleh digunakan untuk apa sahaja daripada untuk membersihkan perabot sehinggalah menjadikan rambut anda berkilat selain daripada meningkatkan kesihatan kepada kulit anda.

Sudah bersedia untuk mengetahui khasiat buah citrus ini? Teruskan membaca untuk mendapatkan senarai lengkap khasiat buah lemon dan kesan-kesan sampingannya.

Fakta Nutrisi Khasiat Utama Buah Lemon
Buah lemon sangat rendah dengan kalori namun mengandungi banyak serat dan vitamin C – ditambah pula dengan kandungan makronutrien yang lain. Sebiji buah lemon mengandungi kira-kira:

khasiat lemon 1

24 kalori
7.8 gram karbohidrat
0.9 gram protein

0.3 gram lemak
2.4 gram serat
44.5 milligram vitamin C (74 peratus DV)

116 milligram kalium (3 peratus DV)
0.5 milligram zat besi (3 peratus DV)
0.1 milligram vitamin B6 (3 peratus DV)

Tambahan pula, buah lemon ini juga mengandungi sedikit thiamin, folat, asid pantotenik, kalsium, magnesium dan kuprum. Ramai orang sering menggunakan lemon untuk menyediakan air lemon. Jika anda menggunakan jus daripada separuh bahagian buahnya dan dicampur dengan air, segelas air lemon akan mengandungi kira-kira:

6 kalori
2 gram karbohidrat
0.1 gram protein

0 gram lemak
0.1 gram serat
10.8 milligram vitamin C (18 peratus DV)

Manakala, setiap gelas air lemon juga mengandungi sedikit kalium dan folat juga.

Khasiat Lemon

khasiat lemon 2

Meningkatkan Keimunan

Menyihatkan Jantung

Membantu Melawan Kanser

Mencegah Pembentukan Batu Karang

Meningkatkan Penyerapan Zat Besi

Meningkatkan Kesihatan Kulit

Membantu Menurunkan Berat Badan

1.Meningkatkan Keimunan

Lemon merupakan sumber yang terbaik bagi vitamin C, sejenis nutrien yang penting di mana ia dikaitkan dengan kesihatan imun. Hakikatnya, terdapat persamaan antara kandungan vitamin C dalam lemon dan Oren. Bukan itu sahaja, buah lemon juga kaya dengan antioksidan yang dapat membantu melawan keradangan dan memperbaiki keimunan.

Dalam satu tinjauan dalam the Annals of Nutrition & Metabolism ada menyebutkan bahawa mendapatkan vitamin C yang mencukupi dapat membantu mengurangkan masalah jangkitan saluran pernafasan. Vitamin C juga boleh membantu mencegah malaria, sakit perut dan pneumonia selain daripada memberikan kesembuhan kepada mereka yang menghidap penyakit seperti ini.

Buah lemon juga kaya dengan antioksidan, yang mana dapat melindungi sel imun anda dengan cara meneutralkan bahan-bahan radikal bebas yang berbahaya dan memastikan tubuh badan anda kekal bebas daripada sebarang jangkitan yang disebabkan oleh bakteria atau virus.

Anda juga boleh meningkatkan sistem imun anda dengan mengamalkan makanan yang kaya dengan antibiotik, mengurangkan pengambilan makanan ringan dan proses selain daripada melakukan aktiviti fizikal.

2.Menyihatkan Jantung

Penyakit jantung merupakan penyebab utama kepada kematian di Amerika Syarikat dan dianggarkan sebanyak 92.1 juta orang Amerika menghidap penyakit ini. Salah satu khasiat lemon yang menakjubkan termasuklah keberkesanannya terhadap kesihatan jantung. Terima kasih kepada kandungan vitamin Cnya yang tinggi. Dengan beberapa hidangan buah yang masam ini setiap minggu boleh membantu anda mendapatkan jantung yang sihat dan kuat.

Bukan itu sahaja, satu kajian daripada the Harvard School of Public Health di Boston telah mengkaji diet yang mengandungi buah ini terhadap seramai 126, 399 orang dewasa untuk tempoh lapan sehingga 14 tahun. Hasilnya, bagi setiap hidangan buah-buahan dan sayur-sayuran didapati dapat mengurangkan sebanyak 4% risiko penyakit jantung koronari. Apa yang menarik, sayur-sayuran berdaun hijau dan buah-buahan yang kaya dengan vitamin C seperti lemon ini telah memberikan kesan yang besar sekali.

Satu kajian lain yang telah diterbitkan di dalam the Journal of Nutrition and Metabolism pada tahun 214 telah mendapati amalan berjalan kaki dan makan buah lemon setiap hari dapat mengurangkan tekanan darah. Bagi mendapatkan kesihatan jantung yang terbaik termasuklah mempelbagaikan buah-buahan dan sayur-sayuran dalam diet anda termasuklah lemon selain daripada pengamalan gaya hidup sihat.

3.Membantu Melawan Kanser

Lemon juga kaya dengan antioksidan dan bahan-bahan yang melawan kanser. Jadi tidak hairanlah mengapa terdapat beberapa kajian yang mendapati bahawa buah lemon ini berkesan bagi membunuh sel-sel kanser.

Dalam satu kajian tabung uji di Arab Saudi sebagai contoh telah menunjukkan bahawa ekstrak buah lemon dapat membantu membunuh sel kanser payu dara. Begitu juga kajian tabung uji yang lain pada tahun 2015 juga telah menunjukkan bahawa komponan dalam jus lemon ini telah berjaya menghalang pertumbuhan beberapa jenis sel kanser.

Lemon juga mengandungi bahan seperti hesperidin dan d-limonene yang mana kedua-duanya telah terbukti berupaya untuk mencegah pembentukan kanser. Terima kasih kepada semua bahan-bahan yang terkandung dalam buah lemon ini sehingga ia menjadi antara makanan yang membantu melawan kanser.

4.Mencegah Pembentukan Batu Karang

Sekiranya anda mengalami penyakit batu karang, dapatkan satu atau dua hidangan buah lemon ke dalam diet anda. Semua ini adalah disebabkan oleh buah lemon mengandungi asid sitrik yang mana boleh meningkatkan isipadu air kencing dan sekali gus membantu mencegah pembentukan batu karang.

Dalam satu kajian berskala kecil yang telah diterbitkan dalam the Journal of Urology di mana dalam satu rawatan kepada seramai 11 orang pesakit menggunakan terapi lemonade untuk tempoh masa hampir empat tahun. Para pengkaji telah mendapti bahawa pembentukan batu karang telah menurun dengan begitu signifikan sekali daripada purata satu batu karang setahu menurun kepada hanya 0.13 untuk tempoh setahun.

Satu kajian lain juga telah menunjukkan bahawa merawat batu karang menggunakan jus lemon juga mendapati peningkatan kepada paras citrat urin dan mengurangkan jumlah kalsium dalam air kencing. Hal ini menunjukkan bahawa jus lemon boleh berupaya untuk menjadi rawatan alternatif bagi melegakan simptom-simptom batu karang.

Selain itu, turut diperlukan juga anda untuk kekal hidrat, mengikuti diet yang berasaskan makanan tumbuhan dan mengambil makanan yang kaya dengan magnesium dalam deit harian anda.

5.Meningkatkan Penyerapan Zat Besi

Zat besi merupakan bahan mineral yang sangat penting kepada tubuh badan anda. Ia merupakan komponan utama kepada hemoglobin yang mana terkandung dlaam sel darah merah di mana ia membantu memberikan tubuh badan anda dengan oksigen yang diperlukan.

Terdapat banyak kumpulan mereka yang berisiko untuk menghidapi kekurangan zat besi. Mereka yang mengamalkan diet vegan dan vegeterian sebagai contoh mengambil sejenis zat besi yang tidak dapat diserap dengan baik oleh tubuh badan. Tambahan pula, golongan wanita yang sedang subur juga berada pada risiko yang tinggi disebabkan oleh banyak kehilangan darah melalui haid apabila kekurangan zat besi.

Vitamin C yang terkandung dalam lemon dapat membantu meningkatkan penyerapan zat besi bagi mencegah masalah seperti anemia. Satu kajian bahkan telah menunjukkan bahawa pengambilan 100 miligram vitamin C melalui pemakanan boleh meningkatkan penyerapan zat besi sebanyak 67%. Buah-buahan sitrus, beri dan brokoli antara makanan tambahan yang mengandungi vitamin C yang boleh anda ambil bagi meningkatkan penyerapan zat besi.

6.Meningkatkan Kesihatan Kulit

Buah lemon boleh bertindak sebagai makanan antipenuaan dan juga boleh membantu kulit anda untuk kekal sihat dan cerah. Semua ini adalah disebabkan kandungan antioksidannya. Antioksidan membantu melawan radikal bebas dan mencegah berlakunya kerosakan oksidatif yang mana semua itu dapat diperoleh melalui sapuan air limau pada kulit.

Pembentukan radikal bebas menjadi penyebab kepada proses penuaan. Kesannya ialah kedutan pada wajah, bintik-bintik penuaan, kekeringan kulit dan kulit menjadi kurang kenyal. Para pengkaji percaya bahawa antioksidan dapat menjadi satu cara yang berkesan untuk memperlahankan penuaan dan meningkatkan keishatan kulit.

Satu kajian di Turki mendapati bahawa pesakit yang mengalami masalah jerawat apabila diberikan rawatan menggunakan antioksidan didapati berkesan di samping diikuti dengan rawatan tradisional.

Untuk mendapatkan kesan yang terbaik, anda boleh cuba sapukan jus lemon pada kulit anda atau mencampurkannya dengan produk penjagaan kulit kegemaran anda. Selain daripada lemon, bahan-bahan yang boleh dimasukkan ke dalam bahan-bahan pencagaan kulit semula jadi anda ialah minyak pokok teh, minyak kelapa dan avokado.

7.Meningkatkan Penurunan Berat Badan

Tinggalkan minuman soda atau jus anda dan gantikannya dengan air lemon sejuk sangat bagus untuk anda mengurangkan kalori tanpa perlu mengorbankan perasanya. Sebagai perbandingan, satu cawan jus oren mengandungi 112 kalori dan hampir 26 gram karbohidrat. Manakala, hanya terdapat enam kalori sahaja dalam air lemon tanpa gula. Ditambah dengan jumlah karbohidrat yang baik dalam jus lemon yang larut dalam air sehingga menjadikan hanya terdapat dua gram karbohidrat sahaja dalam air lemon tersebut dalam satu cawan.

Secara teorinya, sekiranya anda anda meninggalkan satu cawan jus atau soda dengan menggantikan keduanya dengan air lemon setiap hari untuk tempoh setahun, anda sebenarnya dapat mengelakkan hampir 39, 000 kalori. Hal ini bermakna anda mampu kehilangan sehingga 11 paun walaupun tanpa melakukan perubahan lain dalam diet anda.

Memandangkan lemon memiliki khasiat untuk menurunkan berat badan, maka ia seharusnya digabungkan bersama diet yang berkhasiat dan gaya hidup yang sihat bagi mendapatkan hasil yang benar-benar anda inginkan untuk menurunkan berat badan.

Lemon vs. Limau
Lemon dan limau kedua-duanya boleh tertukar antara satu sama lain. Apabila melibatkan rasanya, ianya mudah untuk mengenal pasti yang mana satu lemon dan limau sekiranya kedua-duanya bercampur. Kedua-dua buah ini memiliki rasa masam dan sering kali ditambah ke dalam minuman dan pelbagai resipi hidangan yang menyelerakan.

Walaubagaimanapun, terdapat beberapa perbezaan antara kedua-dua buah ini. Bermula dari rupanya, limau memiliki kulit yang hijau manakala sebaliknya lemon berwarna kuning terang. Limau pula bersaiz lebih kecil berbanding lemon. Limau juga memiliki kurang rasa masamnya selain daripada rasanya yang lebih lembut. Kedua-dua digunakan untuk tujuan yang sama dan sering kali digunakan dalam pelbagai masakan.

Apabila melibatkan kandungan nutrisinya pula, khasiat yang terkandung dalam limau adalah tidak banyak seperti yang terkandung dalam lemon. Khasiat limau hanya separuh sahaja daripada jumlah vitamin C dan juga mengandungi lebih banyak karbohidrat selain daripada protein yang sedikit pagi setiap gram. Manakala kandungan nutrien lemon pula lebih banyak dengan kandungan nutrien seperti folat dan vitamin B6 yang tinggi.

Dimanakah Tempat Untuk Mendapatkan Lemon dan Bagaimanakah Cara Penggunaannya?
Lemon ditanam di kawasan yang memiliki cuaca yang lebih suam dan boleh dipetik apabila ia sudah berwarna kuning ataupun bersaiz dua hingga tiga inchi. Anda juga boleh dapatkan buah ini di kebanyakan kedai runcit. Cari buah lemon yang berwarna cerah, berat dan tidak berkedut kulitnya.

Apabila anda sudah membeli buah ini, terdapat banyak cara yang boleh digunakan untuk memanfaatkannya. Anda boleh menambahkannya ke dalam minuman atau air untuk mendapatkan rasanya, gunakan dalam penyediaan pencuci mulut atau kek. Bahkan juga anda boleh dapatkan jus lemon digandingkan dengan beberapa herba yang menyihatkan seperti thyme, rosmary, atau balm lemon untuk mendapatkan lebih perisa dan khasiat.

Lemon juga boleh digunakan di luar dapur juga. Ia boleh ditambahkan ke dalam pakaian untuk memutihkan dan mencerahkan warna pakaian. Selain daripada dapat digunakan sebagai bahan pencuci semula jadi atau juga boleh digunakan pada rambut untuk mencerahkannya. Anda juga boleh menambahkan beberapa titis minyak pati lemon kepada pakaian anda untuk memberikan bau yang menyegarkan.

Sejarah
Walaupun masih lagi tidak jelas dari manakah lemon ini berasam, ia dipercayai berasal dari India, China atau Burma. Buah ini telah mula memasuki tamadun Rom pada kurun kedua Masihi namun masih lagi tidak digunakan secara meluas dan ditanam di Eropah. Sehinggalah sekitar tahun 1000M, ia mula tersebar di kawasan Mediterranean.

Pada kurun ke-18M, skurvi telah menjadi punca kematian yang utama bagi para pelaut British. Skurvi, merupakan satu kedaan di mana disebabkan oleh kekurangan vitamin C boleh menyebabkan simptom seperti pendarahan gusi.

Seorang saintis bernama James Lind telah dikenali sebagai individu yang menjalankan eksperimen di atas kapal perang pada tahun 1747M dan mendapati bahawa buah lemon ini dapat membantu merawat penyakit skurvi ini.

Hari ini, lemon sudah digunakan secara meluas di seluruhdunia dan menjadi bahan perisa tambahan yang enak bagi mereka yang menggemarkan haruman dan aromanya. Sungguhpun ia dapat diperoleh di serat dunia, India, Mexico dan China merupakan antara pengeluar terbesar buah lemon hari ini.

Langkah Berjaga-jaga
Bagi kebanyakan orang, lemon boleh dimakan tanpa kesan sampingan yang teruk. Walaubagaimanapun, terdapat juga sesetengah orang yang perlu mengehadkan pengambilannya. Masalah alahan kepada buah-buahan sitrus merupakan satu gejala yang tidak biasa berlaku namum telah dilaporkan bahawa ia berlaku. Antara simptomnya ialah pembengkakan, asma dan masalah kulit. Sekiranya anda mengalami simptom negatif selepas makan buah lemon, adalah dinasihatkan untuk menghentikannya dan terus mendapatkan nasihat doktor anda.

Tambahan pula, walaupun khasiat yang terkandung dalam lemon ini sungguh menakjubkan, adalah perlu untuk mengawalnya agar tidak terlebih had. Hal ini disebabkan oleh asid sitrik yang ada dalam lemon ini apabila diambil terlalu banyak boleh menyebabkan enamel pada gigi anda mejadi terhakis sehingga meningkatkan masalah gigi sensitif.

Akhir sekali, menyapu lemon secara terus pada kulit anda boleh meningkatkan kesensitifian kepada sinaran UV. Jadi, pastikan anda memakai pelindung untuk memastikan sinaran matahari yang terkena pada anda berada dalam keadaan yang sederhana untuk mengelakkan kulit anda terbakar.

RUMUSAN
Lemon mengandungi kalori yang rendah namun kaya dengan vitamin C, antioksidan dan serat.
Ia memiliki pelbagai khasiat dan kajian yang telah dilakukan menunjukkan bahawa ia dapat membantu meningkatkan keimunan, memelihara kesihatan jantung dan kulit, mengurangkan risiko batu karang, membantu melawan kanser, meningkatkan penyerapan zat besi dan membantu menurunkan berat badan.
Selain itu, buah sitrus ini juga boleh digunakan untuk pelbagai resipi dan juga untuk kegunaan di dapur.
Nikmati lemon secara sederhana sebagai sebahagian daripada diet sihat anda untuk mendapatkan khasiatnya yang unik ini.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *