Apakan tanda-tanda seseorang akan mendapat Husnul Khatimah?

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Terdapat tanda-tanda husnul khatimah sebelum kematian seseorang mukmin. Bagi orang yang meninggal dalam keadaan husnul khatimah mempunyai tanda-tanda tertentu yang sepatutnya diketahui oleh setiap individu, terutama kalangan umat Islam.

Join Group Koleksi Kata Hikmah
Kami Sokong Ustaz Ebit Lew

Tanda-tanda tersebut, di antaranya sebagai berikut.

#Pertama: Mengucapkan kalimat tauhid (syahadah). Nabi SAW bersabda maksudnya, “Barang siapa yang di akhir hayatnya mengucapkan La ilaha illallah (tidak ada Tuhan yang berhak untuk disembah, kecuali Allah SWT), maka ia masuk syurga.” (HR Abu Daud).

Kedua:  Dahi Atau Keningnya Berkeringat.

Sebuah hadis riwayat dari Buraidah bin Hashib r.a, dia berada di Khurasan. Lalu, saudaranya kembali kepadanya dalam keadaan sakit sehingga ia sempat menyaksikan kematiannya.

Saat saudaranya meninggal dunia, ia melihat keringat keluar dari dahinya, dan berkata, “Allahu Akbar”. Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda maksudnya, “Meninggalnya seorang Mukmin ditandai dengan keringat di dahinya.” (HR Tirmizi, Nasa’i, dan Ibn Majah).

#Ketiga:  Mati syahid.

Ada lima macam mati syahid yang disebutkan oleh Nabi Muhammad SAW, yakni disebabkan wabah (al-math’un), sakit perut ( al-mabthun), karam atau tenggelam (al-ghariq), tertimpa tanah runtuh (shahibul hadm), dan syahid dalam perang di jalan Allah. (HR Bukhari dan Muslim).

Itulah di antara tanda-tanda meninggal dunia secara husnul khatimah yang disebutkan oleh Nabi Muhammad SAW. Mudah-mudahan kelak kita termasuk ke dalam golongan orang-orang yang meninggal dunia dalam keadaan husnul khatimah (akhir yang baik), yakni golongan yang memperoleh hakikat kebahagiaan dan kemuliaan di sisi Allah SWT. Wallahu a’lam.

Sumber: tanyalahustaz58.blogspot.my via karteldakwah

Sudah Baca, Klik Like Dan Komen Dibawah Jika Tulisan Ini Bermanfaat. TQ

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *