“Sebelumni saya kaya tapi selalu kedekut dengan adik beradik”, Kisah benar dari seorang lelaki kaya raya

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Apabila adik beradik semakin meningkat dewasa, masing-masing akan mengejar impian masing-masing. Ada yang berjaya dan ada juga yang kecun dang.

Join Group Kami Sokong Ustaz Ebit Lew
Kami Sokong Ustaz Ebit Lew

Namun, janganlah sampai kita mengabaikan hubu ngan adik beradik meskipun sudah berbeza haluan. Kenangkan kembali zaman kanak-kanak kita membesar bersama-sama di bawah bumbung rumah yang sama.

Sebenarnya bila adik beradik berga duh telah hilang rahmat Allah dalam keluarga tu.. sebab tu penting jaga hubu ngan dengan adik beradik..

Kalau kita tengok ada yg adik beradik kita susah sikit.. dan Allah bagi kita rezeki lebih.. Bantulah adik beradik kita.. sebaik baik sedekah adalah kepada ahli keluarga yg terdekat.. kata nabi saw..

Saya pernah berbual dengan seorang jutawan di bangi saya x nak tag nama dia.. Nama dia haris… Baru umur 40 lebih.. Tapi kaya raya.. Rumah besar nak ma ti.. Suka bantu orang.. Banyak bg pendapat dan bantu saya.. Dia kata “Khalil.. Saya dulu agak berkira dengan adik beradik. Walaupun saya kaya..

Tapi bila dah kenal agama sikit2 ni.. Hidup saya berubah banyak.. Saya banyak bantu adik beradik.. Rupa rupanya Allah bagi lagi banyak pada saya bila saya start tak berkira dnegan adik beradik saya.. So khalil kalau ada adik beradik susah bantulah mereka.. Tengok lah Allah bagi rezeki kat u melimpah ruah..”

Terus teringat seorang ustaz kata “salah satu punca hidup kita sempit.. Susah.. Sebab putus hubungan silaturrahim dengan ahli keluarga..” YaAllah.. Takutnya..

Sedih lihat.. Ada adik beradik yg tak bertegur sapa bertaun taun.. Sebenarnya kalau kita pergi minta maaf ngan adik beradik kita walaupun kita tak salah.. Allah akan tinggikan darjat kita.. Tak hi na pun orang yg meminta maaf..

Ustaz saya kata “Kita cepat maafkan orang kat dunia ni Allah mudah maafkan kita di akhirat nanti.. “

Ya Allah.. Jadikanlah kami adik beradik yg akan bersama dalam syurga nanti.. YaAlllah.. Rapatkanlah kami hubu ngan kami adik beradik.. Rahmatilah kami adik beradik.. Ya Allah ampunilah dosa adik beradik kami.. Kalau mereka ada buat salah pada kami..Amiiin

Kredit : Muhamad Rizuan

Add Comment