‘Selagi ada jalan memang aku tuntut sampai Iubang cacing’ – Bkas Suami Cu Ias. Ibu tung gal Dice rai Taa Iak 3 ini berjaya tuntut hak nafkah

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Apabila berlakunya pence r4ian, tidak bermakna seorang lelaki itu boleh melepaskan tangan begitu sahaja, tetapi perlu bertanggungjawab ke atas nafkah-nafkah berikut seperti nafkah eddah, tunggakan nafkah isteri, mutt’ah, hak mendapatkan tempat tinggal, harta sepencarian, hak jagaan anak dan nafkah anak. Pesanan juga dititipkan buat wanita di luar sana yang bergelar ibu tung gal supaya tidak mengalah untuk mendapatkan hak mereka sebenarnya.

Join Group Kami Sokong Ustaz Ebit Lew
Kami Sokong Ustaz Ebit Lew

SAYA menang tiga kes tuntutan nafkah mutaah, nafkah anak dan nafkah eddah oleh Mahka mah Rendah Syariah Kota Kinabalu pada 09 Mei 2019 jam 3.30 petang. Syukur Alhamdulillah penantian dua tahun turun naik mahkamah akhirnya membuahkan hasil. Penat memang penat turun naik mahkamah. Tapi itulah peng0r banan saya sebagai seorang ibu buat anak lelaki saya Muhamad Zhafran Irfan.

Ini adalah hadiah kemenangan buat kamu sayang. Mommy fig hht bukan sebab kebu Iur sangat duit bkas suami. Tapi hak tetap hak seperti yang termaktub dalam Al-Quran. Saya dicer raikan ta Iak tiga pada bulan ramadhan 2017. Sumpah susahnya nak move saat itu. Saya tiada ibu bapa. Tiada tempat untuk mengadu domba kecuali kepada Allah Yang Maha Esa. Setiap saat saya mer0 yan depan Allah. Kenapa diuji begitu. Selalu saya pujuk diri pasti akan ada pelangi yang indah selepas hujan.

Tapi susahnya nak move on. Orang senang lar cakap “MOVE ON JE LAR”. Tak kena ba tang hidung sendiri mana nak tahu rasa oren ke tak. Jangan hii na kehidupan saya sebagai ibu tung gal. Bila-bila masa Allah boleh twist hati dan perasaan pasa ngan kita. Siapa kita untuk mela wan. Kita cuma hamb4 kerdil.

Sepanjang dua tahun prosiding bermula bkas selalu tak hadir ke mahkamah. Kalau hadir pown bkas akan mengatakan dia belum bersedia dan jawapn penghujahan belum dijawab. Setiap kali itulah kes mahkamah asyik bertangguh je. Saya pujuk hati saya pasti akan ada hikmah di sebalik semua yang terjadi. Sabar dan redha. Kadang-kadang bila datang angin down pandai mer0 yan juga saya di depan Allah.

Masa hakim nak umumkan tentang jumlah nafkah anak, saya rasa nervous sangat. Zikir dalam hati tak henti-henti. Setiap saat saya berdoa kepada Allah supaya tunjukkan jalan kebenaran buat saya dan irfan andai kami tergolong dalam golongan orang-orang tera nayyai. Mahkamah umumkan Irfan memperolehi nafkah sebanyak RM 450 setiap bulan sehingga berumur 18 tahun.

Saya akur dengan perintah mahkamah. Alhamdulilalh dapat RM450 daripada tak kena bagi langsung, kan. Mahkamah perintahkan supaya bkas menbayar nafkah tanpa culas bermula Mei 2019. Andai kata cuIas saya boleh failkan ke pihak atasan beliau untuk tindakan. Tapi saya ingin memohon kepada mahkamah nafkah Irfan diberi melalui potongan gaji supaya bkas tak terlepas untuk membayarnya.

Lagi pun sebab apa saya nak nafkah Irfan dibuat melalui potongan gaji supaya Irfan entitled sebagai waris dia memandangkan Irfan anak lelaki. Kerja po lis kan beri sik0 jadi faham-faham sajalah, kan.

Saya perhatikan segelintir kawan-kawan saya malas nak Ia wan hak anak. Anak sudahlah berderet, tak nak mintak nafkah. Kang kalau aku cakap b0 doh, marah pula. Tapi itulah kenyataanya.

Masa selepas bercer rai dulu, ramai juga makcik-makcik bawang cakap

“Ehh tak payahlah tuntut nafkah anak, nafkah eddah dan nafkah mutaah tu. Move on je lar”.

Orang-orang yang cakap mcm ni jaanganlah dibuat kawan. Maaf kalau saya bersikap jujur di sini. Nafkah anak termaktub dalam Al-Quran yang wajib dituntut oleh bekas isteri bagi pihak anak. Kau susah bela anak-anak yang ramai sorang-seorang, selepas itu bkas laki kau bahagia dengan kehidupan dia. Lama-lama kau yang strress membesarkan anak. Kalau aku, sorrylah.

Selagi ada jalan memang aku tuntut sampai Iubang cacing. Actually masa tuntut nafkah anak aku hampir putus asa dan menyalahkan diri. Alhamdulillah bila bercerita dengan boss di tempat kerja sampai menangis di depan boss betapa berat dugaan yang ditangggung selamma dua tahun.

Boss saya nasihatkan untuk saya kuat dan Ia wan hak anak. Itu barulah pen0r banan seorang ibu yang sebenar. Saat diumumkan tentang nafkah eddah saya tak nak mengharap lebih. Alhamdulillah mahkamah puttuskan saya mendapat RM500 setiap bulan selama tiga bulan sepanjang tempoh masa eddah yang lepas. Ini adalah hak bkas isteri yang WAJIB dituntut selepas bercer rai. Ehhh korang memang tak suka duit ke?

Akhir sekali untuk nafkah mutaah kali ini saya redha andai tiada hak mutaah untuk saya. Sebab melalui penghujahan bkass dia menulis di kertas membu rvk2 saya dengan alasan saya tidak layak sama sekali untuk dapat nafkah mutaah dari dia. Dia menulis di kertas penghujahan seperti orang yang tiada ilmu agama. Saya yang baca sampai naik malu. Ehh nasib bukan lagi suami aku.

Malas nak cakap lebih sebab bulan ramadhan ni akhirnya mahkamah perintahkan bkas saya membayar RM20,440 secara lump sum atau RM300.00 setiap bulan sehingga habis jumlah amaun mutaah yang dinyatakan tersebut.

Syukur Alhamdulillah Allah mendengar setiap rintihan dan doa saya selama dua tahun. Wahai ibu-ibu tung gal diluar sana tak payahlah acah-acah berduit. Tahu tak kenapa Allah tetapkan hak seorang perempuan selepas berce r4i. Ada sebabnya. Nafkah anak itu perlu dipohon supaya bekas isteri tak rasa terbebban membe la anak seorang diri.

Lelaki ini lagi kau biar lagi gatal pisang dia itu. Aku tak nak bks aku masuk ner raka jadi aku mohon nafkah anak. Nafkah eddah itu juga penting dan wajib dipohon. Bukan susah, ambil saja borang di mahkamah. Manakala nafkah mutaah itu adalah hadiah sagu hati yang wajib diberikan oleh bkas suami kepada bkas isteri.

At least bkas isteri tak ada sa kit hati sampai berden ddam apabila dicer raikan oleh suami. Betul tak? PerjalananHidupSeorangIbuTung gal SingleMomIsWin Sumber: Nurul Asyikin Binti Rafiee

Add Comment