“Apabila Saya Saksikan Adik Melafazkan Dua Kalimah Syahadah” – Ayana Moon

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Selebriti Instafamous mualaf popular di Malaysia, Ayana Moon terharu dengan adik lelaki kesayangannya yang membuat keputusan untuk memeluk agama Islam.

Join Group Kami Sokong Ustaz Ebit Lew
Kami Sokong Ustaz Ebit Lew

Menurut Ayana, dia bersyukur kerana doanya selama ini sudah pun dimakbulkan Tuhan.

“Sebenarnya saya sangat terharu dengan adik saya, sebab sebelum ini hubu ngan saya dengan keluarga sangat baik.

“Tetapi kadang-kadang saya rasa mereka seperti tidak menghormati agama saya kerana mereka tidak suka saya memakai tudung dan ia menimbulkan sedikit masalah.

“Bila adik saya beritahu ingin memeluk islam, saya rasa sangat bersyukur kerana akhirnya Allah memakbulkan doa saya terhadap adik saya,” katanya.

Tambah Ayana, melihat adiknya melafazkan dua kalimah syahadah membuat dia terkenang kembali kenangannya sewaktu memeluk agama Islam kira-kira lapan tahun lalu.

“Apabila saya menyaksikan adik saya melafazkan dua kalimah syahadah secara tidak langsung ia mengingatkan saya disaat ketika saya ingin memeluk Islam dahulu.

“Sekarang saya rasa lebih bertanggungjawab dan sedikit tekanan, jadi saya mula belajar dan semakin mendalami tentang Islam.

“Sekarang dia masih muda dan bersekolah jadi berhasrat untuk membawa dia ke Malaysia untuk menyambung pelajarannya selepas tamat persekolahan.

“Kerana di Korea tidak mempunyai komuniti Islam mahu pun pengajian Islam, jadi agak sukar untuk menjalani kehidupan sebagai seorang muslim di sana. Jadi kalau boleh saya mahu adik saya tinggal di negara Islam seperti saya.

“Sekarang sudah hampir bulan Ramadan, jadi saya mengajarnya tentang berpuasa dan hari raya,” jelasnya.

Ayana Jihye Moon – Bekas Anggota KPOP Idol 5 Dolls Memeluk Islam Dan Berhijab

Nama Ayana Jihye Moon kebelakangan ini tengah menjadi perbincangan hangat netizen.Wanita yang akrab disapa Ayana Moon itu adalah seorang mualaf berasal Korea Selatan.

Menariknya lagi, Ayana Moon kabarnya adalah bekas personaliti girlband K-Pop F-VE Dolls atau biasa disebut 5Dolls. Sayangnya, hingga saat ini Ayana belum pernah membahas lebih jauh soal keterlibatannya dengan girlband tersebut.

Ayana Moon sendiri mencu ri perhatian karena kecantikannya yang kini semakin bertambah usai berhijab. Lewat sebuah video singkat yang diunggah ke akun You Tube pribadinya, perempuan kelahiran 28 Desember 1995 itu menceritakan perjalanannya menjadi seorang mualaf.

Sebelum menjadi seorang muslim, Ayana Moon mengaku ketika masih kecil, dirinya memben ci agama Islam. Kala itu terjadi pe rang di Irak dan sejak saat itu Ayana baru mengetahui ada agama Islam.

Dulu Ayana lebih banyak mendengar orang memandang negatif agama Islam. Sehingga ia pun berpikir demikian soal Islam. Namun rasa tertarik Ayana pada agama Islam terus bertumbuh.

“Islam adalah te ro ris, Islam & Al Qa eda, Islam & Tali ban. Semua itu berputar dalam benakku,” ungkap Ayana.

Sayangnya, saat itu dirinya belum bisa bahasa asing. Alhasil, ia hanya mendapat informasi soal agama Islam dalam bahasa Korea dan jumlahnya sedikit.

Hingga suatu hari, Ayana Moon mendapat kesempatan untuk mengikuti perkumpulan pemuda Muslim di Korea Selatan iaitu Wamy Camp. Dari kumpulan itu, Ayana pun banyak belajar soal Islam.

“Ketika masuk ke ruang perkumpulan, aku melihat kakak yang sangat cantik. Tidak ada yang aneh di sini, tidak satu pun pakai baju hitam,” katanya.

Sampai akhirnya, Ayana Moon melihat sisi lain dari Islam yang belum pernah ia ketahui sebelumnya. Sempat takut, Ayana pun mantap memeluk agama Islam.

“Setiap minggu aku ikut program Salam Nuri di Masjid dan bertemu dengan mentorku Paman Amin. Aku belajar banyak darinya sampai aku menjadi muslimah,” paparnya.

Sumber dari JomShare

Add Comment