Berkumur Dengan Air Garam Jadi Penawar Sa kit Tekak

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Dalam cuaca yang tidak menentu ini pasti ramai diantara kita cepat mendapat penya kit kan. Antaranya demam, batuk selesema dan sa kit tekak. Memang sangat tidak selesa bila sa kit tekak ni rasanya seperti ada bara api dalam mulut.

Join Group Kami Sokong Ustaz Ebit Lew
Kami Sokong Ustaz Ebit Lew

Selaunya punca terjadinya sa kit tekak ni berbeza-beza, tetapi kebiasaannya adalah disebabkan jang kitan kuman. Kadang-kadang tu rasa fed-up bila dah makan macam-macam ubat tapi masih tak sembuh juga.

Nak tau tak selain ubat-ubat doktor terdapat juga beberapa petua tradisional untuk melegakan rasa sa kit tekak.

1. Air Garam

Ambil segelas air suam dan masukkan satu sudu garam kemudian kacaukan sehingga larut. Kumur air garam tersebut 15 saat sebanyak tiga kali sehari. InshaAllah sa kit tekak anda akan beransur-ansur lega.

Air garam ini akan membantu meredakan bengkak dan bantu keluarkan kahak.

2. Bawang Putih

Ambil dua ulas bawang putih dan masukkan kedalam mulut (bahagian tepi pipi) ataupun seperti anda hisap gula-gula. Sesekali tu gigit lah bawang putih untuk mengeluarkan allicinnya. Anda boleh lakukannya setiap hari sehingga sa kit tekak sembuh.

3. Madu

Amalkan minum air suam atau teh yang dicampurkan dengan satu sudu madu setiap hari sehingga hilang rasa sa kit tekak. Madu mempunyai sifat an ti-bakte ria, an ti vi rus dan an ti ku lat yang akan bertindak untuk mela wan ku man yang menyebabkan sa kit tekak.

Sebenarnya ada banyak lagi petua yang boleh diamalkan untuk melegakan sa kit tekak ni. Tetapi jika masih tiada perubahan sebaiknya anda rujuk dengan doktor supaya boleh mendapat rawatan dengan lebih lanjut. Selamat mencuba!

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber: Petua Ibu

Add Comment