2 Kali Seminggu Amal Lulur Kayu Manis Halia, Bukan Saja Jerawat Parut Pun Pudar

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Mak-mak yang ada masalah kulit jerawat atau parut pada badan, jangan susah hati. Boleh cuba amalkan masker kayu manis dengan campuran halia ini. Jika mahu merawat jerawat dan parut di muka pula, petuanya masih gunakan kayu manis cuma campurannya saja berbeza.

Join Group Kami Sokong Ustaz Ebit Lew
Kami Sokong Ustaz Ebit Lew

Jom semak apa yang mak-mak perlukan!

Bahan-bahan Lulur Kayu Manis

Kulit kayu manis dikisar kering

Sedikit halia kisar

Cara Membuat

1. Gaul halia dan serbuk kulit kayu manis sehingga sebati.

2. Lulur pada seluruh tubuh, biarkan kering.

3. Kemudian gosokkan secara perlahan, bilas bersih.

4. Lakukan seminggu sekali untuk mendapatkan hasil yang memuaskan.

Guna Tip Ini : Untuk hilangkan parut jerawat. Cukup sekadar gunakan serbuk kulit kayu manis dengan campuran air. Jadikan ramuan ini sebagai masker. Boleh amalkan dua kali seminggu, nanti parut akan semakin pudar.

Nak Awet Muda Kena Tahu 5 Manfaat Teh Hijau

Ini kebaikan teh hijau yang bukan sahaja dapat merawat pelbagai masalah kulit malah dikatakan mampu menurunkan berat badan.

1. Membantu Menghilangkan Lingkaran Gelap Di Bawah Mata

Lingkaran gelap di bawah mata juga dikenali sebagai mata panda, ia terjadi kerana kurang rehat dan tidur lewat malam. Bagi mengatasi masalah ini, anda oles wajah dengan masker teh hijau.

Caranya mudah sahaja, campurkan dua sudu teh hijau dengan air panas. Kemudian simpan ramuan ini di dalam peti ais selama 10 minit. Oles wajah dengan ramuan ini pada bahagian yang bermasalah. Lakukan setiap hari sebelum tidur.

2. Mengatasi Jerawat

Bagi anda yang mengalami masalah kulit berminyak dan berjerawat, teh hijau adalah penyelesaiannya. Kisar teh hijau sehingga halus, campurkan bersama putih telur. Gaul ramuan ini agar sebati, oles pada wajah dan leher.

Biarkan ia kering antara 20 hingga 30 minit. Bilas wajah sehingga bersih. Selain itu, boleh juga anda bancuh teh hijau bersama air panas. Jangan masukkan gula. Tuang air ini di dalam tray ais.

Biarkan ia beku di dalam peti ais. Gunakan kiub ais ini merawat wajah setiap pagi. Bukan sahaja jerawat beransur hilang malah kulit juga akan kelihatan segar.

3. Mengatasi Masalah Sunburn & Sebagai Pelindung Tabir Suria

Teh hijau juga boleh dimanfaatkan sebagai masker untuk melindungi kulit wajah anda dari sinar Ultraviolet serta menghindari radikal bebas yang dapat merosakkan sel kulit. Minum teh hijau dua kali sehari, hampas teh boleh dioles pada wajah.

4. Antipenuaan

Kandungan yang terdapat pada teh hijau ini mengandung Vitamin E yang berkhasiat untuk kesihatan kulit wajah. Ia adalah rahsia awet muda. Caranya, sental wajah dengan hampas teh hijau sehari dua kali.

5. Melembapkan Dan Menghaluskan Kulit Wajah

Kandungan Vitamin E yang terdapat pada teh hijau ini juga berkhasiat untuk menghaluskan kulit wajah secara alami. Ia membuatkan kulit lembap secara semula jadi.

Rendam teh hijau dalam air panas, biarkan semalaman. Sebaik sahaja bangun tidur, cuci wajah dengan air teh hijau ini. Lakukan sekerap mungkin.

EXTRA! Menurunkan berat badan

Pengambilan teh hijau setiap hari dikatakan dapat membantu menurunkan berat badan, mengurangkan kolesterol, meningkatkan ketahanan tubuh dan membantu mengatasi stres.

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Add Comment