“Malam tadi I mimpi jumpa bini no 2 u, kantoi dah 6 tahun kawin”

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Dengar cerita suami nak kahwin lagi dari mulut boleh buat kaum isteri mengamuk, jadi lebih baik lah bisik awal-awal pada orang rumah sebelum keadaan jadi lebih buruk. Ini kalau nak ikutkan rasa marah memang jadi tak best, tetapi rasanya kaum perempuan ini tak sama. Ada yang boleh dibawa berbincang, itu pun kalau suami jujur dan MAMPU!

Join Group Kami Sokong Ustaz Ebit Lew
Kami Sokong Ustaz Ebit Lew

Konsepnya, jangan buat hal diam-diam.

Suami Nak Kahwin Lagi
Menarik dalam perkongsian Doktor Khairul Faizie kali ini, dia dan isterinya punya pandangan yang sama dalam isu poli gami. Pagi tadi, masa bersarapan, isteri aku cakap dia ada mimpi kelakar.

Aku tanya mimpi apa?
Dia kata:

“I mimpi kita pergi berjalan jalan ke Melaka. Lepas tu entah macam mana, boleh kantoi, jumpa bini no. 2 u. Hahaha . Rupa rupanya dah 6 tahun kahwin, dah ada seorang anak.”

Aku lupa pulak nak tanya macam mana rupa bini no. 2 aku tu…

1) Be gentle

Suami, kalau kau nak kahwin lagi, bagitau isteri. Jangan sorok sorok. Kata nak jalankan salah satu sunnah nabi kan, so why on earth benda yg baik ( sunnah) perlu di sorokkan?

Soal bini kau nak bagi atau tidak, itu soal lain. Yang penting, jadilah suami yg bertanggungjawab. Jangan menipu.

Bayangkan cerita dalam mimpi bini aku tu, aje gi la 6 tahun aku simpan rahsia selalu ulang alik gi Melaka…Hahaha.

Kau tak rasa bersalah ke ti pu bini each time kau nak balik rumah bini muda? Bini kau beria ia bantu rumahtangga, sediakan itu ini supaya kau & anak anak rasa selesa, tapi kau tipu dia.

Kalau kau dah inform bini niat nak kahwin lain, tapi dia tetap berkeras tak bagi / atau suruh lepaskan dia, maka solat taubat banyak banyak, solat hajat banyak banyak, baca Al Quran & zikir banyak banyak. Minta Allah lorongkan jalan penyelesaian nya. Setelah kau yakin itu ‘ hint’ yang Allah kurniakan, maka buatlah keputusan sendiri. Dah tua bangka kan, dah terlebih matang.

2) Ingatlah, suami anda bukan hak anda.

Isteri, kalau lah suami anda ada buka mulut dia nak kahwin lagi, ajak dia berbincang. Jangan berpeghang, jangan merho soh. Memang kamu akan marah, standard la, tapi guna akal, bukan naf su. Hormatilah hak suami anda yang diperuntuk kan utk kahwin lagi. Anda mahu dia buat dosa xi na dengan orang lain?

Kalau suami bagitau dia nak kahwin, itu tanda nya dia jujur.

Walaupun poli gami di halalkan dalam agama, memang ramai isteri yang masih tak boleh terima. Tak mengapa, itu hak masing masing, macam merokok itu difatwa haram, tapi ramai yang masih hisap. Percayalah, aku sebagai lelaki, berani kata begini:

“Lelaki yang senyap je, tak kecoh kecoh pasal poli gami, maka mereka ini lah yang paling berpotensi untuk amalkan poli gami”

Kena ingat, suami anda bukan hak anda. Begitu juga buat suami, isteri anda bukan hak anda. Anak anak kita, bukan hak kita. Kita ambil tanggungjawab untuk mendidik mereka (bagi isteri, melayan suami), dan mereka boleh jadi asbab untuk kita ke syurga, atau ne raka. Allah aturkan apa yang terbaik, sebab dia Maha Mengatur & Melindungi hamba hambaNya ( Asmaul-husna: Al Waliyy ).

Sayang macam mana pun kita pada suami / isteri / anak anak, satu hari nanti, kita tetap akan hilang mereka, dan berjumpa kelak di syurga, Insya Allah. Kalau suami kahwin lain, Insya Allah, anda isteri bukan hilang dia pun di dunia yang fana ini. Kalau suami culas tanggung jawab lepas kahwin 2, maka sila buat aduan ke pejabat agama. Simple.

3) Jaga lah hati kaum mu.

Wanita yang bakal jadi isteri no. 2, jagalah hati kaum sejenis dengan mu. Kamu sama sama wanita. Tergamak kah kamu sama sama berpakat dengan bakal suami mu, utk me nipu madu mu?

Ingatlah, langit tidak selalu cerah.

Kalau kamu tergamak me nipu isteri pertama yang selama ni bertahun tahun berkor ban wang, tenaga, keringat dan air mata utk bina rumah tangganya (dan kamu kahwini suaminya secara rahsia), maka jangan sentap kalau kamu pula menerima nasib yang sama, bila suami mu pula ulang benda yang sama, dengan isteri ke – 3 nya !

Dan ingatlah, jangan berahsia bila nak berpoli gami, jangan ikut suami orang lari ke Selatan Thai menikah di sana. Perkahwinan kamu tidak di daftarkan. Memang sah dari hukum agama, tapi tidak sah dari sudut perundangan syariah.

Andai terjadi perkara yang tak di ingini, contohnya suami mu culas bagi nafkah, di mana kamu nak tuntut hak? Nak buat aduan ke pejabat agama?

Sumber: mingguanwanita.my

Add Comment