Rajin Solat Berjemaah, Tapi Di Akhirat Kepalanya Bertukar Jadi “KELDAI”!! Siapa Sangka Inilah Sebabnya!!

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Untuk seorang lelaki Islam, adalah disunnahkan untuk melakukan solat berjemaah di masjid.

Join Group Kami Sokong Ustaz Ebit Lew
Kami Sokong Ustaz Ebit Lew

Bukan sahaja kerana pahalanya 27 kali ganda, sesetengah imam mazhab tertentu juga mengharuskan hukumnya untuk melakukan solat berjemaah di masjid untuk setiap lelaki Islam.

Kerana dengan berjemaah seperti itu kita dapat mengiktiraf keteguhan umat Islam. kerana cara mudah mengira kekuatan umat Islam bukan dari barisan kalangan muslimin tapi dari jumlah saf solat jemaah di dalam masjid.

Sehingga terdapat ungkapan: kemuliaan dan kejayaan pada agama ini, apabila saf solat subuh sama jumlah seperti saf solat jumaat.

Walaupun kita mempunyai begitu banyak keutamaan, tetapi itu tidak bermakna kita bebas daripada kewajipan untuk mematuhi semua suruhan agama.

Rasulullah SAW adalah seperti dasar agama Islam sendiri yang sangat ketat ketika masuk bab solat. Sehingga baginda sempat melihat seorang teman sedang solat, selepas itu dia diberitahu untuk mengulangi solat hingga 3 kali.

Temannya juga berputus asa kerana dia tidak boleh bersolat lebih baik daripada yang telah dilakukannya. Selepas itu Rasulullah SAW mengarahkan, dan juga mengeluarkan perintah untuk melakukan solat seperti yang dilakukan utusan itu.

Termasuk dalam satu masalah ini, dimana satu keadaan yang banyak terjadi dengan orang ramai disekeliling. atau ia mungkin terjadi kepada diri sendiri. Apabila solat secara berjemaah,ia pastinya terdiri daripada imam dan para makmum.

Imam mempunyai tanggungjawab yang besar untuk mengetuai jemaah solat, yang merangkumi semua aspek. Manakal makmum diberi tugas untuk mengikuti apa yang dilakukan imam.

Apabila menjadi makmum, tentulah tugas kita untuk melakukan apa yang dilakukan imam. Seperti yang dijelaskan oleh Imam Abu Dawud dalam riwayatnya,

“Sesungguhnya imam cuma buat diiringi. apabila dia bertakbir, hingga bertakbirlah, dan juga kamu jangan bertakbir hingga dia bertakbir. apabila dia ruku’, hingga ruku’lah, dan juga kamu jangan ruku’ hingga dia ruku’. apabila dia berkata “sami’allahu liman hamidah”, hingga katakanlah “rabbana walakal hamdu”. apabila dia sujud, hingga sujudlah, dan juga kamu jangan sujud hingga dia sujud.”

Tugas makmum adalah untuk mengikuti pergerakan imam. Adalah tidak dibenarkan bagi seorang makmum untuk bergerak ataupun mengerjakan sesuatu mendahului imam.

Jika mendahului imam, apakah fungsi dan kedudukan imam yang dianggap seperti pemimpin? Bukankah dia dilantik untuk mengetuai gerakan solat kita? Walaupun sebenarnya kita telah menghafal keseluruhan gerakan solat.

Seringkali terdapat sesetengah orang, atas sebab apa pun, mungkin kerana ia merasa sudah tangkas dan juga sangat pandai dengan pergerakan solat, mendahului imam ketika imam belum memulakan pergerakan solat.

Lebih-lebih lagi ada yang sangat jauh mendahului imam. Imam belum sujud, kepalanya telah sujud ke lantai. Imam belum bangkit, dia sudah duduk antara dua sujud.

Imam belum berdiri, dia sudah tegak berdiri. Entah sebab apa dia berbuat sedemikian, adakah kerana dia tidak biasa menjadi makmum? atau tidak sanggup untuk diketuai oleh seorang imam?

Sikap seperti itu sebenarnya bukan hanya terjadi dengan orang-orang masa kini, sejak zaman Rasulullah SAW juga telah diuji. Mengandungi kisah dalam riwayat Imam Muslim, dari Anas radiallahu ‘anhu,

“Pada suatu hari Rasulullah SAW mengimami kami bersolat. ketika dia selesai solat, dia menghadap kami dengan wajahnya, lalu berkata: “Wahai manusia, sesungguhnya Aku adalah imam kamu, dan tidaklah kamu mendahuluiku dengan ruku’, sujud, berdiri ataupun selesai.”

Dalam hadis, Imam Muslim meriwayatkan, “tidakkah orang yang mengangkat kepalanya saat sebelum imam, Allah ubah kepalanya jadi kepala himar (keledai) ”.

Naudzubillah min dzalik.

Sumber: yesmuslim

Jika anda suka dengan kisah ini. Sila berikan sokongan dengan KONGSI bersama rakan anda supaya kami dapat terus berusaha menyediakan kandungan berkualiti buat tatapan komuniti semua. Ribuan Terima Kasih.

Add Comment