Tengah rancak sembang tetiba ular jatuh atas riba. Lihat reaksi lelaki ini sangat mencuit hati.

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Apabila ia datang kepada ular, penyelidik percaya bahawa manusia telah berkembang untuk takut kepada mereka dan itu bukan perkara yang buruk. Ottmar Lipp, yang merupakan Profesor Psikologi di Universiti Curtin, berkata ia akan menjadi kelebihan evolusi untuk nenek moyang kita takut kepada ular. “Ular makan primata dan telah terbukti bahawa keupayaan untuk melihat ular cepat, untuk berjaga-jaga kepada mereka dan belajar untuk takut kepada mereka adalah kelebihan,” kata Prof Lipp.

Join Group Kami Sokong Ustaz Ebit Lew
Kami Sokong Ustaz Ebit Lew

Menjadi takut kepada ular nampaknya merupakan tindak balas fisiologi dan orang telah terbukti lebih terbuka untuk mengembangkan fobia kepada mereka. Prof Lipp berkata ujian makmal telah mengesahkan bahawa orang ramai boleh membina ular dan labah-labah lebih cepat daripada haiwan lain. Ia juga lebih sukar untuk merawat fobia ini.

Apa-apa pun, info di atas adalah sekadar kongsi maklumat. Jom mari sama-sama kita tonton video di bawah. Tengah bersila kat lantai tiba-tiba ular jatuh dari atas terkejut betul dia. Saksikan

Kalau admin la yang kena macam kat dalam video nie memang tak cukup tanah rasanya lari. Mana tak nya tetiba datang ular macam tu. Agaknya member dia prank ke apa nie.

Korang kalau nak buat prank kat member pastikan kawan tu takde masalah jantung. Nanti lain pulak yang jadi nya. Korang tengok la sendiri video nie.

Sila tonton video:

Sumber: duniakecoh

Terkejut Keluarga Ini Bila Jumpa Ular Tedung 2 Ekor. Memang Kena Hati Hati Terutama Cuaca Sekarang

Sekarang cuaca tidak menentu, kadang kadang panas kadang kadang sejuk. Kita sebagai manusia pun akan rasa tidak selesa dan akan cari tempat yang selesa. Tetapi bagaimana pula dengan binatang? Baru baru ini banyak kes kes tular di media sosial kita dengar dimana binatang seperti ular tiba tiba dijumpai dalam enjin kereta, enjin motor dan merata rata.

Ini disebabkan suhu yang tidak menentu melanda negara Malaysia, binatang terutamanya ular akan cuba mencari tempat yang sesuai untuk dia. Keluarga ini menghadapi detik cemas bila jumpa 2 ekor ular tedung.

Seekor dijumpai di laman rumah dan mereka ingatkan seekor sahaja tetapi apabila mereka memasuki rumah dan pergi ke bilik air ada lagi seekor ular tedung. Ular tedung ini kecil dan kemunkinan belum cukup dewasa tetapi bisa ular tedung sekecil ini tetapi bahaya.

Menurut pengirim video ini Nurhidayah Hassan, ular tersebut ditangkap oleh bapa mertua dia. Kita sekiranya tiada ilmu atau pengalaman dengan ular jangan lah sesekali berani pegang ular. Hubungi Bomba atau Jabatan Penghilitan untuk bantuan.

SUMBER : Nurhidayah Hassan Via KLVIRAL

10 PERKARA INI MAMPU ELAK ULAR BERKUNJUNG KE KEDIAMAN ANDA

Ular, reptilia berbisa yang kerap bertandang di laman anda. wlaupun laman dah cukup kemas dan bersih, tidak bermaksud anda terhindar dari kunjugan reptilia ini. ini kerana 1 dari 10 faktor tersebut terdapat di kediaman anda.

1. Bersihkan perkarangan rumah

Elak dari kawasan yang menjadi himpunan barang-barang seperti longokkan ornamen kerana ia berpotensi menjadi tempat perlindungan ular. Disamping itu juga, lantai laman sama ada di bawah pokok perlu sentiasa bersih tanpa longokkan daun kering kerana ular suka tidur di dalam timbunan daun keran yang kering dan sejuk.

2. Elak dari tanaman merumpun

Tanaman merumpun seperti pandan dan seangkatan denganya juga berpotensi menjadi tempat persembunyian ular tanpa anda sedari. Silap-silap, boleh jadi tempat bertelur dia pulak nanti. Kalau ada tanaman merimbun yang terdapat di laman anda, perkemaskannya secara kerap.

3. Tebas semak samun

Tebas semak samun yang terdapat di dalam mahupun sekitar perkarangan kediaman anda. kalau lalang jiran tu dah panjang semeter, suruh di tebas. Kalau jiran malas, buat gotong royong sama-sama. BAIKNYEEEE

4. Elak dari badan air

Badan air seperti kolam ikan dan tasik adalah tempat kegemaran ular terutamanya ketika  musim panas. jika kediaman anda berhampiran dengan tasik, ia berpotensi menjadi tempat singgahan ular.

5. Tutup setiap lubang

Lubang saliran, bumbung juga berpotensi menjadi laluan masuk ular ke dalam kediaman. Perasan tak, nenek-nenek kita dahulu tutup lubang bawah pintu dengan kain atau lidi penyapu, tujuan nye untuk menghalang ular dari masuk rumah lah. Begitu juga pada bahagian bumbung. Ia antara tempat atau lalun masuk ular juga.

6. Pastikan rumah sentiasa harum

Ular mempunyai sifat tak suka akan bau-bau yang menyegat kerana ia akan mengancam deria bau ular. Bila deria bau ular tercemar, ia akan mengalami kesukaran untuk mengesan keadaan persekitarannya .

7. Bersih dari tikus dan katak

Ular bukanlah binatang yang bersarang. Artinya ia tidak memilih tempat tertentu untuk dijadikan tempat tinggal dalam waktu yang lama. Dia selalu berpindah ke tempat yang menyediakan stockmakanan yang mencukupi. Lagi banyak tikus dan katak di kediaman anda, lebih lama lah dia bertapa. Bila sumber makanan dah habis, baru ular berpindah ke tempat lain.

8. Kucing vs ular

Ular akan menghindari haiwan-haiwan yang suka mencakar seperti ayam, kucing dan sebagainya. Kerap kali kita lihat kucing berlawan dengan ularkan? Selalunya kucing yang menang. Namun ia bergantung kepada saiz ular yang menyerang. Tapi paling tidak, kucing kita boleh beri amaran kalau dia tak berupaya untuk lawan ular tersebut.

9. Gertak ular

Ular akan terasa terancam apabila ia diganggu. Bila terlalu kerap ancaman, ia akan tidak berasa selesa dan akan segera kaluar dari laman anda. gunakan jentera berkebun seperti mesin rumput, blower dan sebagainya di kawasan yang anda rasa berpotensi menjadi kawasan perlindunggan dan sarang ular. Itu antara kaedah untuk gertak ular yang mudah untuk anda cuba.

10. Tabur serbuk belerang

Ada orang kata petua ini hanya mitos. Namun kelihatan berkesan bedasarkan pengalaman admin. Tabur parameter kediaman dengan serbuk belerang atau nama lebih tepat sulfur. Boleh dapatkan serbuk ni di kedai hardware sahaja. Tapi masa nak taburkan serbuk belerang ni, pakai sarung tanggan sebab sifat sulfur yang panas boleh merosakkan kulit yang tersentuhnya.

SUMBER : KARANGKRAF

Add Comment