Disebalik Bacaan Duduk Antara Dua Sujud..

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Ramai antara kita yang mendirikan solat, namun sayangnya hanya sekadar mengingat bacaan dalam solat tanpa memahami maksud disebalik bacaan tersebut. Hakikatnya, setiap butir bacaan didalam solat merupakan satu doa, pengharapan dan kata-kata pujian buat yang Maha Esa yang perlu difahami maksudnya.

Join Group Kami Sokong Ustaz Ebit Lew
Kami Sokong Ustaz Ebit Lew

Pengertian disebalik bacaan duduk antara dua sujud ini contohnya, jika diteliti dan difahami setiap baris bacaannya mampu memberi kekuatan jiwa yang luar biasa buat kita.

Maksud Disebalik Bacaan Duduk Antara Dua Sujud;

ROBIGHFIRLII

(Wahai Tuhan ampunilah dosaku)

Ia mengingatkan kita pada dosa yang telah dilakukan.Dosa adalah beban yang menyebabkan kita berat melangkah menuju redha Allah SWT. Dosa adalah kotoran hati yang membuat hati kelam sehingga hati kita merasa berat untuk melakukan kebaikan.

WARHAMNII

(Sayangilah aku)

Ia mengingatkan hanya mengharapkan kasih sayang Allah berbanding cinta pada manusia.Jika kita disayangi Allah SWT, hidup akan terasa nyaman. Kerana dengan kasih sayang Allah SWT akan dapat dicapai semua cita-cita baik didunia mahupun akhirat.

WAJBURNII

(Tutupilah kekuranganku)

Ia mengingatkan banyak sekali kekurangan yang kita ada seperti kurang bersyukur, kurang sabar, mudah marah, pendendam dan sebagainya. Kekurangan ini sebenarnya hanya mampu ditutup/diperbaiki oleh Allah SWT, yang menjadikan kita dilihat seperti ‘insan sempurna’dimata manusia.

WARFA’NII

(Tinggikanlah darjatku)

Meskipun kita mempunyai banyak dosa dan kekurangan, namun tetap mengharapkan agar Allah SWT dapat meninggikan darjat kita.

WARZUQNII

(Berilah aku rezeki)

Sebagai hamba, kita mengharapkan agar dilimpahkan rezeki yang melimpah ruah. Sesungguhnya hanya Allah SWT mampu mendatang kan rezeki dari arah yang tak terduga dari pelbagai cabang dan bentuk.

WAHDINI

(Berilah aku petunjuk/bimbinglah aku ke jalan kebahagiaan)

Pengharapan agar diberikan jalan petunjuk dan keredhaan menuju jalan Allah. Diberi jalan keluar,penyelesaian dan kekuatan jiwa diatas segala kesukaran dan masalah yang dihadapi.

WA’AAFINII

(Berilah aku kesihatan)

Pengharapan kesihatan yang baik agar dapat memberi kebaikan dan manfa’at serta tidak menjadi beban orang lain. “Health is not everything, but without health everything is nothing.”

WA’FUANNII.

(Aku mohon maafkanlah segala kesalahan ku)

Permulaan dan pengakhiran bacaan doa disertai pengharapan pengampunan kepada Allah. Meskipun sering lalai dalam melakukan pelbagai dosa dan kesilapan, tetap mengharapkan keampunan dariNya dan mengharapkan agar doa diperkenankan.

Semoga kita beroleh kekuatan jiwa luarbiasa apabila menghayati dan benar-benar memahami setiap maksud bacaan ini, setiap kali mendirikan solat.

VIDEO:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya.

Add Comment