Doa Kecukupan Rezeki Yang Halal

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Jumlah dan banyaknya rezeki yang akan di terima oleh seorang hamba telah ditetapkan sejak ia masih dalam kandungan. Jika ia ditakdirkan untuk mendapatkan rezeki sebesar gunung uhud selama hidupnya, ia akan mendapatkannya. Ia akan menerima rezekinya yang telah ditetapkan, baik halal maupun haram. dan ia belum akan meninggalkan dunia ini sebelum rezekinya terpenuhi.

Join Group Koleksi Kata Hikmah
Kami Sokong Ustaz Ebit Lew

Kadang manusia memiliki harta yang banyak, namun masih saja terasa sedikit dan kurang. Begitu juga sebaliknya, kadang seseorang memiliki harta yang sedikit, namun mereka merasa berkecukupan.

Bagi orang yang merasa kurang, kadang ia mencoba mencukupi dirinya dengan cara yang tidak benar. Maka jadilah ia mendapatkan rezekinya tidak halal. Alangkah meruginya.

Untuk itu doa meminta rezeki yang halal dan meminta kecukupan akan nikmat Allah adalah sangat penting untuk selalu dilantunkan. Seperti yang baginda Rasul SAW menyarankan kepada umatnya  untuk membaca doa berikut:

اَللّٰهُمَّ اَكْفِنِيْ بِحَلَالِكَ عَنْ حَرَامِكَ، وَأَغْنِنِيْ بِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِوَاكَ.

“Allahummakfinii bihalaalika ‘anharoomika, Wa aghninii bifadhlika ‘amman siwaaka”

Artinya :

“Ya Allah, berilah aku kecukupan dengan rezeki yang halal,  sehingga aku tidak memerlukan yang haram,  dan berilah aku kekayaan dengan karuniamu, sehingga aku tidak memerlukan bantuan orang lain, selain diri-Mu.” ((HR. At-Tirmidzi  dan. Ahmad)

Sumber: Doa-Doa Mustajab

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *