BAHAN DISEBALIK CINCAU DAN KEBAIKAN `TERSEMBUNYI` YANG ANDA MUNGKIN TIDAK TAHU

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Oleh Razzlyn Rosli. Sumber Wikipedia. 

Join Group Koleksi Kata Hikmah
Kami Sokong Ustaz Ebit Lew

Cincau merupakan jenis agar – agar yang popular dikalangan rakyat Malaysia dan juga negara Asia yang lain. Air Cincau dikenali ramai kerana khasiatnya yang dikatakan menjadi penyejuk badan.

Tapi tahukah anda apa sebenarnya bahan asas cincau ni? Bahan asas cincau adalah tumbuhan keluarga mint iaitu Mesona chinesis yang mengandungi kalium karbonat. Pokok ini banyak tumbuh dikawasan seperti di Asia Tenggara dan juga banyak di negara China dan Taiwan.

https://youtu.be/W2jjXguzfgI

Dalam proses membuat Cincau, tumbuhan ini dipercayai dimasak dengan campuran tepung tapioca atau agar-agar powder supaya menjadi jelly cincau.

Cincau hitam merupakan bahan ramuan jenis agar-aga yang sangat di minati dan biasanya dicampurkan dalam minuman cincau.

Minuman Cincau bukan sahaja menyejukkan badan tetapi secara ilmiah banyak khasiat lain diperolehi daripada cincau. Lazimnya cincau akan menurunkan panas dalam dan ia juga mencegah gangguan sistem pencernaan dan memudahkan untuk buang air besar.

Cincau juga mampu untuk mengatasi masaalah perut kembung. Cincau turut dikatakan ia mampu menurunkan tekanan darah tinggi dan kurangkan kadar kolesterol. Selain itu katanya cincau mengatasi masaalah sakit perut (diare) dan mengurangkan masaalah batuk dan mengelakkan sembelit dan paling menakjubkan ia didakwa sebagai bahan antikanser

Daripada kajian makmal mendapati tumbuhan cincau ini mengandung zat sejenis karbohidrat yang mampu menyerap air sehingga daunnya menjadi padat.

Sudah Baca, Klik Like Dan Komen Dibawah Jika Tulisan Ini Bermanfaat. TQ 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *