Allahuakbar.. Pernikahan Yang Patut Dicontohi, Mizz Nina Dan Noah Aktif Beri Bantuan Rakyat Syria, “Puan Hajjah Tak Pernah Miss Quran Class”

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Pernikahan menyingkap segala-galanya. Kelebihan dan kekurangan saling diimbangi dan ditampung bersama hingga mewujudkan keserasian dalam perkahwinan mereka buat selama-lamanya.

Join Group Kami Sokong Ustaz Ebit Lew
Kami Sokong Ustaz Ebit Lew

Dan isteri adalah orang penting bagi seorang suami hingga apa saja situasi yang berlaku sama ada ketika berada dalam kesusahan, kebuntuan atau kegembiraan isteri tempat bercerita, mengadu dan meluahkan segala-galanya.

Sebelum mengambil keputusan menyunting pasangan untuk dijadikan teman hidup, seorang lelaki perlu membuat pilihan tepat supaya perkahwinan yang dibina berkekalan.

Mungkin anda boleh jadikan cerita bahagia pasangan sejoli, Noh Salleh dan Mizz Nina sebagai permulaan menghargai pasangan hidup yang ada di sisi…

“Saya tak berpeluang belajar di IPTA, tamat SPM saya memilih untuk ceburi bidang nyanyian. Rezeki ikut musim ada permintaan, ada duit, ada hari hanya makan nasik lemak pagi, tengahari dan malam berpuasa. Pernah pinangan ditolak sebab tiada duit. Kemudian niat dalam hati.

“Ya Allah, aku tak kutip harta yang haram, aku nyanyi sekadar untuk cari rezeki halal, aku tidak buat benda-benda haram, mudahkanlah urusan aku”

Kemudian Allah bukak pintu rezeki, masih merangkak kemudian saya berjumpak Misz Nina, saya pinang dia. Alhamdulillah, dia tak tolak padahal dia orang hebat, anak orang hebat. Dalam poket hanya ada RM8 ribu genap. Saya ulang, RM8 ribu genap sahaja dalam akaun untuk menikah.

Saya katakan pada Nina;

“Girl, if you want to marry me, i’m a nothing… I have nothing. I could not promise wealth, but If you looking for someone to take care of you, be the real husband, guide you to Allah, inshaAllah I’m able to do it” dan Nina terima.

Sekarang alhamdulillah, dari niat yang baik, dan niat Nina yang baik, menikah dengan saya hanya untuk kenal Allah, Nina berubah. Berhijab, sudah tidak make up, bajunya semua besar-besar, dia reject semua konsert, tinggalkan dunia nyanyian.

Semuanya, LILLAHI TA’ALA. So ladies, if you found a man who can increase you level of iman and taqwa and through him, he guides you to practise islam, do not let him go, marry him.”

Percayalah, tiada yang lebih membahagiakan buat seorang suami selain dikurniakan isteri yang solehah.

Aktif Beri Bantuan Rakyat Syria

Jika selalu mengikuti perkembangan pasangan ini di laman Instagram, mereka berdua sangat aktif dalam misi kemanusian membantu pelarian Syria. Teruja melihat semangat mereka berdua dan tahukah anda, tahun ini adalah tahun ketujuh rakyat Syria menyambut Ramadhan di dalam suasana perang. Malah derita mereka dibom saban hari masih sama sejak hari pertama mereka diuji. Tidak berkurang sedikitpun.

Malah baru-baru ini, rejim menggunakan bom yang mengandungi kimia untuk membunuh anak-anak di sana secara senyap. Syria mungkin perlahan-lahan dilupakan. Tetapi untuk kita yang sentiasa mengikuti berita tentang mereka, Syria tetap di hati.

Sejak tahun 2013, Cinta Syria Malaysia bergerak membantu saudara Syria kita yang berada di Jordan setiap kali tibanya bulan yang mulia ini. Manakala tahun lepas, mereka bawakan sedikit kelainan dengan menghantar bantuan terus kepada rakyat Syria di dalam dan pelarian Syria yang berada di Turki.

Selain Noh Salleh, Mizz Nina, PU Rahmat dan Khairul Hakimin juga turut ke Syria.

Tanpa berselindung, Noh juga menyatakan dia banyak menangis ketika berada di sana bukan sebab simpati terhadap kehidupan yang dilalui pelarian Syria tetapi mengagumi usaha, kesungguhan, keberanian dan keikhlasan pasukan sukarelawan Fatiha Shuib and Friends yang banyak membantu pelarian di sana.

Mizz Nina Dan Noah Semangat Bantu Ibu Tunggal Di Sana

Melalui perkongsian Noah di laman Instgram miliknya, Noah dan isteri sangat bersemangat membantu golongan fakir dan ibu-ibu tunggal di sana.

“Siang tadi kami pergi hantar barang-barang keperluan kepada ibu-ibu tunggal dan fakir miskin. Kalau tengok kat instastory kita, besar size kotak tu dengan beratnya, dengan kenderaan yang sangat terhad sizenya, dengan ahli @cintasyriamalaysia ramainya kami sempat hantar dann lawat beberapa rumah. Namun cukup mendalam cerita al kisah derita ibu-ibu tunggal ini dengan anak-anak diorang membuatkan kami lebih semangat untuk berbakti.”

“Kat gambar atas tu saya dan Puan Hajjah sedang deting sementara menunggu tuan rumah yang belum sampai. Kata nya lagi 10 minit, so kami pun chill.

Semua source beli barang-barang bantuan dan berbuka adalah dari sumbangan korang buat #ramadan4syria. All from you. So thankyou may Allah grant you all the highest of jannah إن شاء الله.

Btw lebih-lebih kotak bantuan akan dihantar oleh pihak safa sham nanti. 50 rumah bro.”

Tetap Jaga Suami Kurang Sihat Di Sana

Gambaran seorang isteri solehah, Mizz Nina tetap mencari peluang menghayati ayat suci al-Quran ketika di sana.

Walaupun sedang dalam menyesuaikan diri dengan peralihan masa, puasa, dan itinerary seharian disini, Puan Hajjah tak pernah miss quran class dia. Tadi pun exam online dalam van perjalanan ke Kilis dari Gazientep. Tak cerita nak kena jaga suami dia yang dok sakit-sakit dari first day mission ni pulak. ❤

Itu pelindung paling mudah, team Mingguan Wanita doakan moga Allah merahmati dan melindungi kalian di sana. Aamiin.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber : Leviralisme

SoyaLemon.ORG

Add Comment