Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah
Kiamat merupakan peristiwa kehancuran alam semesta menuju akhirat yang kekal. Setelah dunia tidak lagi ada makhluk, maka Allah SWT akan membangkitkan untuk dikumpulkan di Padang Mahsyar.
Kami Sokong Ustaz Ebit Lew
Pada hari kebangkitan ini, manusia akan dihidupkan dengan rupa sesuai dengan amalannya di dunia. Ada yang dibangkitkan dengan rupa terbaiknya, namun ada pula yang bangun dengan keadaan mengerikan.
Salah satunya, ada kaum yang berjalan dengan api yang memenuhi perut. Mereka digiring dari kubur dengan wajah hitam kelam, mata terbeliak dan perutnya penuh dengan api. Apa sebenarnya dosa golongan ini? Berikut ulasannya.
Setelah terjadinya peristiwa kiamat, maka manusia akan dibangkitkan sesuai dengan amalan mereka lalu digiring ke Padang Mahsyar. Kemudian, manusia akan dikumpulkan menjadi berkelompok-kelompok dengan berbagai macam rupa dan bentuk yang berbeza-beza. Rupa mereka, sesuai dengan amal ibadahnya selama di dunia.
Hal ini sesuai dengan firman Allah SWT dalam Surat An-Naba:18 yang artinya: “yaitu hari (yang pada waktu itu) ditiup sangkakala lalu kamu datang berkelompok-kelompok,” [QS. An-Naba ayat 18]
Salah satu kelompok tersebut adalah mereka yang dibangkitkan dari dalam kubur dengan wajah hitam, bola matanya biru dan perut penuh dengan bara api. Ternyata, dosa kaum ini adalah suka memakan harta anak yatim, dengan cara yang tidak sah. Mereka meninggal, dalam kondisi belum sempat bertaubat kepada Allah. Allah SWT berfirman:
“Sesungguhnya orang-orang yang memakan harta anak yatim secara zalim, sebenarnya mereka itu menelan api sepenuh perutnya dan mereka akan masuk ke dalam api yang menyala-nyala (neraka).” [QS. An-Nisa ayat 10]
Anak Yatim adalah anak laki-laki mahupun perempuan yang ditinggal mati ayahnya sebelum usianya baligh. Mereka terpisah dari orang yang mencarikan penghidupan untuk melanjutkan kehidupannya.
Memang, tidak semua anak yatim ini miskin harta.Kadang kala mereka memiliki harta peninggalan ayahnya. Harta tinggalan ayahnya menjadi amanah yang luar biasa besar bagi siapa pun yang menyantuni mereka.
Selalunya, mereka yang dipercaya justru tidak amanah. Mereka menggunakan harta-harta tersebut bukan untuk mengurusi anak yatim tersebut, namun hanya untuk kepentingan peribadinya. Selalunya, mereka malah menuntut hak-hak yang sebenarnya bukan menjadi hak mereka.
Allah SWT sudah menjelaskan dalam Alquran, bahwa manusia dilarang mendekati harta anak yatim dengan cara yang zalim.
Dan janganlah kamu dekati harta anak yatim, kecuali dengan cara yang lebih bermanfaat.) (QS. Al-An’am [6] : 152).
Allah SWT lalu memerintahkan kita, agar sentiasa melindungi anak yatim, memperhatikan mereka dan menyayanginya.
“Rumah yang paling baik di kalangan kaum muslimin ialah suatu rumah yang di dalamnya ada anak yatim dipelihara dengan baik-baik. Dan rumah yang paling buruk di kalangan muslimin ialah suatu rumah yang di dalamnya ada anak yatim diperlakukan dengan buruk.( Hadits riwayat Ibnu Majah)”
Nabi Muhammad SAW bersabda: “Aku dan orang yang memelihara anak yatim dalam syurga seperti ini”, setelah itu beliau memberi isyarat dengan jari telunjuk serta jari tengahnya sambil merenggangkan kedua jari tersebut”. (Hadits Riwayat Bukhari )
Begitulah azab manusia di akhirat ketika zalim terhadap harta anak yatim. Semoga informasi ini menambah pengetahuan dan pelajaran. Aamiin.
Sumber: infoyunik.com
Sebenarnya Nafkah Anak Kematian Ayah,Bukanlah Tanggungjawab Ibu.Tapi…….
Anak merupakan tanggungjawab ibu bapa untuk memberikan nafkah dan membesarkan mereka dengan baik.Namun,bukan mudah untuk mengalas tanggungjawab ini.Ketika anak-anak sedang membesar,kadangkala berlaku sesuatu yang tidak disangka menimpa keluarga. Si suami meninggal,maka yatim lah anak-anak kehilangan ayah untuk selamanya. Hilanglah kasih sayang seorang ayah didalam keluarga. Seorang isteri atau ibu pasti amat sedih jika berlaku perkara seperti ini.Menjaga dan mencari nafkah untuk anak-anak kini menjadi tanggungjawabnya. Tapi bagaimana jika seorang ibu itu tidak mampu menjaga atau membesarkan kesemua anak nya?
Rupa-rupanya nafkah anak-anak selepas kematian ayah mereka bukanlah jatuh pada tanggungjawab mak semata-mata. Tidak dinafikan,ramai ibu tunggal yang hilang tempat bergantung serta mengalami kepayahan dalam membesarkan anak-anak selepas kematian suami. Ini kerana ramai mak-mak yang beranggapan bahawa tanggungjawab menyara anak-anak ini harus digalas sepenuhnya tanpa mengharapkan bantuan daripada sesiapa.
Mungkin atas faktor tidak tahu menahu mengenai perkara ini atau tidak mahu ‘menyusahkan’ sesiapa, ia mengakibatkan pihak yang sepatutnya menggalas tangungjawab ini ambil sikap ‘lepas tangan’.
Sebenarnya, selepas kematian suami, jika tidak berkemampuan dalam menyara anak-anak dan memerlukan bantuan dalam membesarkan mereka, mak-mak boleh menuntut hak bagi pihak anak-anak mengikut akta Undang-Undang Keluarga Islam. Atas sebab ini jugalah dari segi pemberian faraid bahagian isteri paling sedikit berbanding yang bakal diterima oleh waris yang lain. Mohon hadam perkongsian soal jawab ini yang dipetik daripada page Info Syariah Ini.
Soal jawab 01: NAFKAH ANAK YANG KEMATIAN BAPA
Soalan:
“Saya adalah ibu tunggal yang mempunyai 3 orang anak setelah kematian suami setahun yang lalu. Saya berusaha keras menyara keluarga demi membesarkan anak-anak. Soalan saya, adakah boleh saya menuntut supaya keluarga belah arwah suami saya membantu menyara nafkah anak-anak saya?”
Jawapan:
Tanggungjawab menyara nafkah anak-anak yang kematian ayahnya jatuh kepada datuk (ayah arwah bapa si anak). Jika datuk telah meninggal dunia atau kurang berkemampuan, tanggungjawab tersebut boleh dipikul oleh bapa saudara (adik beradik lelaki arwah bapa si anak) yang berkemampuan.
Failkan kes tuntutan nafkah anak dan masukkan nama mereka (datuk atau bapa saudara) sebagai defendan di mahkamah rendah syariah terdekat.
Mahkamah kemudiannya akan menentukan kadar bayaran nafkah mengikut keperluan si anak dan kemampuan defendan.
Akta undang2 Keluarga Islam WP memperuntukkan;
Seksyen 72. Kewajipan menanggung nafkah anak
(1) Kecuali jika sesuatu perjanjian atau sesuatu perintah Mahkamah memperuntukkan selainnya, maka adalah menjadi kewajipan seseorang lelaki menanggung nafkah anaknya, sama ada anak itu berada dalam jagaannya atau dalam jagaan seseorang lain, sama ada dengan mengadakan bagi mereka tempat tinggal, pakaian, makanan, perubatan, dan pelajaran sebagaimana yang munasabah memandang kepada kemampuan dan taraf kehidupannya atau dengan membayar kosnya.
(2) Kecuali seperti tersebut di atas, adalah menjadi kewajipan seseorang yang bertanggungan di bawah Hukum Syarak, supaya menanggung nafkah atau memberi sumbangan kepada nafkah kanak-kanak jika bapa kanak-kanak itu telah mati atau tempat di mana bapanya berada tidak diketahui atau jika dan setakat mana bapanya tidak berupaya menanggung nafkah mereka.
Kesimpulannya,islam ini memudahkan umatnya. Islam mengatur semua jalan hidup manusia dengan cukup cantik dan lengkap. Jika undang-undang syariah diterapkan,tiada lagi beban untuk ibu-ibu tunggal dan yang lebih penting nasib anak-anak yatim yang kehilangan ayah akan terus terbela. Semoga perkongsian ini sedikit sebanyak dapat memberikan jawapan dan penyelesaian masalah yang timbul dalam kalangan masyarakat.
Semoga bermanfaat.
Sumber: Info Syariah
Kredit: mingguanwanita.my