9 Jenis Syaitan Yang Mengganggu Anak Adam

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Dalam kitab Nasoihul Ibad, karangan Imam Ibnu Hajar Al Asqalani menyatakan bahawa Saidina Umar ibnu Khattab r.a berkata ” Sesungguhnya anak dan cucu syaitan ada 9 keturunan”

Join Group Koleksi Kata Hikmah
Kami Sokong Ustaz Ebit Lew

1-Zalitun
Duduk di pasar atau kedai supaya manusia hilang sifat jimat cermat. Mengoda supaya manusia berbelanja lebih dan membeli barang-barang yang tidak perlu.

Doa Masuk Pasar :

doamasukpasar

2-Wathiin
Pergi kepada orang yang mendapat musibah supaya bersangka buruk terhadap Allah swt.

Doa Berbaik Sangka Dengan Allah

doaberbaiksangka

3-A’awan
Menghasut sultan/pemerintah supaya tidak mendekati rakyat. Seronok dengan kedudukan dan kekayaan hingga terabai kebaikan rakyat dan tidak mahu mendengar nasihat para ulama.

4- Haffah
Berkawan baik dengan kaki botol. Suka menghampiri orang yang berada di tempat-tempat maksiat.

Doa hati yang gemar membuat maksiat.

doapenawarmaksiat

5- Murrah
Merosakkan dan melalaikan ahli dan orang yang sukakan muzik sehingga lupa kepada Allah. Mereka ini tenggelam dalam keseronokan glamour.

6- Masuud
Duduk di bibir mulut manusia supaya melahirkan fitnah, gosip,umpatan dan apa sahaja penyakit yang mula dari kata-kata mulut.

7- Dassim
Dududk di pintu rumah kita. Jika tidak memberikan salam ketika masuk ke dalam runah. Dassim akan bertindak agar berlaku keruntuhan rumahtangga agar suami isteri bercerai-berai serta suami bertindak ganas, memukul isteri. Isteri hilang pertimbangan menuntut cerai anak-anak didera dan pelbagai bentuk kemusnahan rumah tangga lagi.

Doa Masuk Rumah ;

doamasukrumah

8- Walahaan
Menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia khususnya ketika berwuduk dan solat serta menjejaskan ibadat-ibdat kita yang lain.

9- Lakhuus
Merupakan sahabat orang Majusi yang menyebah api dan matahari.

sumber

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *