Rupanya Pakcik Kopiah Itu Insan Hebat Dan Mulia. Ebit Lew dan Ramesh Dedah Cerita Sebenar..

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Sekarang ini apa sahaja berita, sangat cepat tersebar. Sama ada berita itu benar, khabar angin atau sememangnya tidak benar terus menerus dikongsi sehingga ia menjadi tular. Apa yang menyedihkan, baru-baru ini tular kisah seorang pakcik yang alim dikatakan cuba meraba paha seorang wanita cina ketika sedang duduk di dalam LRT. Ternyata kisah tersebut tidak benar tetapi ia telah mendapat kata-kata makian, tuduhan yang melampau dan sekaligus menjatuhkan maruah pakcik tersebut.

Join Group Kami Sokong Ustaz Ebit Lew
Kami Sokong Ustaz Ebit Lew

Seorang pendakwah jalanan terkenal, Ebit Lew terkejut apabila mengetahui kisah tentang kenalan rapatnya itu tular di media sosial.

Dia menaikkan satu status menceritakan tentang pakcik tersebut dan ternyata pakcik yang diviralkan itu bukanlah insan biasa dalam masyarakat tetapi seorang yang amat terpengaruh dalam bidang dakwah.

Tidak cukup dengan status di facebook peribadinya, dia juga mengadakan perbualan khas secara langsung di FB Live bersama seorang lelaki berbangsa India bernama Ramesh De Ram yang berada di dalam LRT ketika kejadian tersebut.

Ramesh sebelum ini telah menaikkan status di Facebook miliknya menceritakan kisah sebenar dan turut tampil bagi membetulkan tanggapan netizen.

Netizen melahirkan rasa sedih kerana pakcik yang langsung tidak bersalah itu difitnah sedemikian rupa. Masing-masing bersyukur kerana kebenaran menyebelahi pakcik tersebut kerana ada netizen yang tampil untuk membetulkan keadaan.

Walaupun ramai netizen yang mengecam pakcik tersebut ketika video dan kisah tersebut tular, tetapi ada juga yang tidak percaya dan mengambil langkah berdiam diri. Netizen ini meminta agar pemfitnah tersebut bertaubat dan memohon maaf kepada pakcik yang difitnah itu.

Ada netizen yang menyesal kerana turut beranggapan negatif dan memaki hamun pakcik tersebut. Mereka ingin memohon maaf dan mereka disuruh mencari pakcik tersebut di Masjid Jamek Sri Petaling untuk memohon maaf.

Jadi, ambillah pengajaran daripada apa yang berlaku. Jika perkara itu tidak dapat dipastikan kebenarannya, jangan tergesa-gesa untuk dikongsi di media sosial.

Add Comment